912 targa. 19-68-DU. Roepnummer onbekend. 05

Deze foto;
Op het terrein van de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV), de voormalige Alexanderkazerne in Den Haag, staat een negental Porsches 912 targa met hun bemanningen opgelijnd om op de foto te gaan. Van links naar rechts zien we de 19-69-DU, (19-68-DU), 19-72-DU, 19-67-DU, 19-75-DU, 19-74-DU, 19-71-DU (Alex 1245) , 19-70-DU, 19-76-DU. Op de achtergrond zien we veel dienstvoertuigen van de sectie staan. Geheel links een BMW motorfiets van de Motor Surveillance Groep (MSG). Daarnaast diverse DAF vrachtwagens en grijze opzetcontainers van de Groep Bijzondere Controles (GBC). Rechts daarvan staat een Citroën HY, een zogenaamde Technische Patrouillewagen (TPW) Deze zit nog in de blauwe striping van de begindagen. Daar rechts van is nog net een andere Porsche 912 targa te zien. Dan een onopvallend Saviembusje en vervolgens een onopvallende VW Kever van de dienst, rechts daarvan twee Volkswagens variant van de Traffipax Surveillance Groep (TSG) en helemaal rechts nog een Porsche 356 cabrio met onbekend kenteken.
Saillant detail. Deze foto is ook in gemonteerde vorm in ons archief voorhanden met op de achtergrond het Vredespaleis in Den Haag erin gemonteerd.

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 30-03-1967. Datum aflevering aan Politie Technische Dienst (PTD) : 04-04-1967. Bijzonderheden: De afleverprijs van deze Porsche lag op FL. 21.700,00 (€. 9.847,03).

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 912 targa waarvan Porsche er tussen 1965 en 1969 in totaal rond de 30.000 produceerde. Inhoud motorblok van de 912 targa is 1.582 CC (“1.6 liter”) / vermogen 90 PK / topsnelheid 185 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 13.5 seconden. De 912 targa heeft een zogenaamde soft-window ofwel een opvouwbare plastic achterruit. De allereerste twee exemplaren met de kentekens 72-12-BP en 11-40-EZ hadden het blauwe zwaailicht in het midden van de rolbeugel in plaats van op de later zo karakteristiek geworden bestuurderszijkant. In de winter van 1970 op 1971 introduceerde AVD-commandant Kees Vogel naar Duits voorbeeld de grote luchtherkenningsnummers op de kofferklep van de Porsches van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS). Terwijl tevens oranje striping werd aangebracht. Het laatste kavel 912’s wat de AVD reed (leverjaar 1968 en kentekenserie 28- – HK) werd voorzien van de later eveneens zo karakteristiek geworden vier tweetonige claxons aan de voorzijde. De dienst reed 33 Porsches van het type 912 targa.

error: Content is protected !!