912 targa. 19-76-DU. Roepnummer onbekend. 01

Deze foto;
In de jaren tussen 1962 en half jaren ’70 van de vorige eeuw trainden de personeelsleden van de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en de latere AVD hun rijvaardigheid op het circuit van Zandvoort. Wie wilde dat nou niet? Jong zijn, een Porsche van de baas rijden en ook nog eens op het scherpst van de snede je rijvaardigheid mogen trainen op een heus circuit. De verkeerssurveillanten smulden ervan………………
Op deze foto is overigens een aardige dwarsdoorsnede van AVD-voertuigen te zien. Geheel achteraan zien we nog net het dak van den Volkswagen 1600 variant van de Traffipax-Surveillance Groep (TSG). Daarvoor, beter in beeld, een Porsche 356 cabrio van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS) met onbekend kenteken. Met de deur open dus deze Porsche 912 targa met in de deuropening AVD-verkeerssurveilant Gerd Hendrikx. Let op het groene thermojasje wat hij draagt. In de eerste jaren van het bestaan van de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV)/ AVD droegen de verkeerssurveillanten deze groene variant ervan, gekregen van cavaleristen tijdens de dagen waarop zij op de Bernhardkazerne in Amersfoort hun rijvaardigheid op peil brachten / hielden. Later werden deze thermojasjes ook via de intendance van de politie op de man geleverd. En dan in nassau-blauw, de kleur van de Rijkspolitie.
De Audi 60 geheel links in beeld is eveneens een AVD-voertuig, ook van de TSG.

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 30-03-1967. Datum aflevering aan Politie Technische Dienst (PTD) : 04-04-1967.
Deze Porsche werd aan de toenmalige sectie bijzondere verkeerstaken geleverd voor een bedrag van fl. 21.700,00 (€. 9.847,03).

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 912 targa waarvan Porsche er tussen 1965 en 1969 in totaal rond de 31.000 produceerde. Inhoud motorblok van de 912 targa is 1.582 CC (“1.6 liter”) / vermogen 90 PK / topsnelheid 185 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 13.5 seconden. De 912 targa heeft een zogenaamde soft-window ofwel een opvouwbare plastic achterruit. De allereerste twee exemplaren met de kentekens 72-12-BP en 11-40-EZ hadden het blauwe zwaailicht in het midden van de rolbeugel in plaats van op de later zo karakteristiek geworden bestuurderszijkant. In de winter van 1970 op 1971 introduceerde AVD-commandant Kees Vogel naar Duits voorbeeld de grote luchtherkenningsnummers op de kofferklep van de Porsches van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS). Terwijl tevens oranje striping werd aangebracht. Het laatste kavel 912’s wat de AVD reed (leverjaar 1968 en kentekenserie 28- – HK) werd voorzien van de later eveneens zo karakteristiek geworden vier tweetonige claxons aan de voorzijde. De dienst reed 33 Porsches van het type 912 targa.

Scroll Up
error: Content is protected !!