912 targa. 19-76-DU. Roepnummer onbekend. 03

Deze foto;
Een delegatie van Indonesische politieofficieren is op bezoek bij het Korps Rijkspolitie. De Algemeen Inspectie van het Korps is de uiteindelijke gastheer maar de zes officieren die we hier zien deden ook een dagje de AVD aan.
En daar hoorde natuurlijk een rit bij als gastrijder aan boord van een AVD-Porsche.
Hier poseert het gezelschap met een deel van de gastheer-surveillanten voor gebouw C, op de AVD-basis in Driebergen.
Geheel links staat de Kapitein Coen de Maat, naast hem staat AVD-verkeerssurveillant Jan de Ru met voor de kijker rechts van hem zijn collega John Bennink.
De Rijkspolitie-Officier in het zwarte tuniek aan de rechter zijde is onbekend. De AVD-verkeerssurveillant geheel rechts in beeld is Frans Kramer.
IJzingwekkend detail; één van de gastheer-surveillanten kreeg van zijn Indonesische bijrijder vol trots te horen dat hij in zijn thuisland lid was van het vuurpeloton wat opstandelingen uit het leven schoot.

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 30-03-1967. Datum aflevering aan Politie Technische Dienst (PTD) : 04-04-1967.
Deze Porsche werd aan de toenmalige sectie bijzondere verkeerstaken geleverd voor een bedrag van fl. 21.700,00 (€. 9.847,03).

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 912 targa waarvan Porsche er tussen 1965 en 1969 in totaal rond de 31.000 produceerde. Inhoud motorblok van de 912 targa is 1.582 CC (“1.6 liter”) / vermogen 90 PK / topsnelheid 185 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 13.5 seconden. De 912 targa heeft een zogenaamde soft-window ofwel een opvouwbare plastic achterruit. De allereerste twee exemplaren met de kentekens 72-12-BP en 11-40-EZ hadden het blauwe zwaailicht in het midden van de rolbeugel in plaats van op de later zo karakteristiek geworden bestuurderszijkant. In de winter van 1970 op 1971 introduceerde AVD-commandant Kees Vogel naar Duits voorbeeld de grote luchtherkenningsnummers op de kofferklep van de Porsches van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS). Terwijl tevens oranje striping werd aangebracht. Het laatste kavel 912’s wat de AVD reed (leverjaar 1968 en kentekenserie 28- – HK) werd voorzien van de later eveneens zo karakteristiek geworden vier tweetonige claxons aan de voorzijde. De dienst reed 33 Porsches van het type 912 targa.

Scroll Up
error: Content is protected !!