Audi super 90. 09-63-MM. Roepnummer onbekend. 03

Deze foto;
In 1969/1970 neemt de groep onopvallende surveillance (GOS) drie Audi’s super 90 in de vaart. Als onopvallende surveillancevoertuigen. Hoewel………..onopvallend………….
De AVD ressorteerde onder het Korps Rijkspolitie. De aansturing van dit Korps lag bij de Algemene Inspectie (AI). Die op haar beurt weer verantwoording schuldig was aan het Ministerie van Justitie.
Alle AVD-voertuigen waren dus uiteindelijk eigendom van dit departement. Waar het beleid was dat vele voertuigen werden voorzien van de letters “MJ”. Terwijl de onopvallende surveillancevoertuigen van de AVD ook nog eens kentekenplaatjes voerden met daarop “RIJKSPOLITIE”.
Waarmee het onopvallende aspect er al fors vanaf was .
AVD-commandant Kees Vogel wilde af van die ongewenste herkenbaarheid. Wat de Algemene Inspectie hem niet permitteerde. Wat Vogel er vervolgens begrijpelijk niet van weerhield zijn eigen functionele koers te varen. En langzaam aan verdwenen de meeste opvallende kenmerken van de GOS-voertuigen.
Terug naar deze tranche Audi’s. Er waren nog wel meer zaken die voor een onopvallend dienstvoertuig erg in het oog sprongen zoals de steun voor het blauwe zwaailicht op de C-stijl en een stopbord onder het linker achterlicht………
Deze foto komt uit een kleine serie van drie uit het persoonlijk archief van AVD-commandant Kees Vogel, gemaakt bij de uitlevering in 1970.

Achtergronden Groep Onopvallende Surveillance (GOS);
De GOS ontstond rond 1970 en kwam voort uit de Traffipax Surveillancegroep (TSG). De mannen van de GOS werkten in eenzelfde tweedaagse surveillancesysteem als de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS / de Porsches en de latere Mercedessen). Dat betekende dus een dienst van 12 uur, onderweg in den lande slapen, dan weer een twaalf uursdienst, twee dagen vrij waarna de cyclus zich herhaalde. Er was een periode waarin de GOS-surveillanten, in tegenstelling tot de collega’s in de opvallende voertuigen, géén verplichte surveillancetrajecten mee kregen. Ze waren vrij om na het uitrijden van de poort in Driebergen hun eigen koers te bepalen. Typerend hiervoor is wat voormalig GOS-surveillant Nico Woltill in 2020 vertelt: “Op een ochtend hadden mijn maatje Guus de Wit en ik hadden onze administratie gereed. We vroegen onszelf af welke kant we die aankomende twee dagen uit zouden gaan. Ik spreidde de kaart van Nederland uit, deed mijn ogen dicht en prikte een locatie. Het was écht een schitterende tijd. Er waren dagen dat we met twee verbalen binnenliepen maar vaker waren het er enkele tientallen.” “En als we ergens hadden gecontroleerd op kenteken dan kon dat aantal ook zo maar oplopen naar een stuk of 70, aldus oud GOS-surveillant Frans Zuiderhoek bij zijn afscheid van de politie, eveneens in 2020.
Bij een interne reorganisatie in 1982 werd de GOS opgeheven. Vanaf dat moment werden de onopvallende surveillancevoertuigen verdeeld over de surveillance-eenheden (SE’s), zowel in Driebergen als op de steunpunt in Assen, Ouder Amstel, Breda, Grathem en het latere Wolfheze.

Dit type voertuig (technische gegevens);
De Audi super 90 werd geproduceerd van december 1966 tot augustus 1971 en was het topmodel uit deze modellijn. Uiterlijk onderscheidde de Audi super 90 zich van de Audi 60 door de chromen lijsten om de wielkasten.
In plaats van stuurversnelling was de super 90 tegen meerprijs leverbaar met de optie vloerschakeling, zoals dat heette. Een optie die de AVD koos voor de drie super 90’s die binnen de vloot van de GOS liepen. De super 90 werd aangedreven door de voorwielen en had een vier cilinder motorblok van 1.761 CC. De top van deze Audi lag op 163 kilometer per uur. De super 90’s hadden een vier versnellingsbak.

error: Content is protected !!