BMW323i. KK-81-ZV. Alex 1231. 01

Deze foto;
Naast deze BMW staat rijinstructeur Jaap van Barneveld.
Het verhaal achter deze foto; het is 6 maart 1984. De dag waarop de AVD 20 BMW’s 323i in de vloot krijgt. In de morgen vertrok vanuit Driebergen een personenbus met 20 AVD-verkeerssurveillanten en rijinstructeurs. Onder begeleiding van drie AVD-motorsurveillanten, een Porsche alsmede een Range-Rover, reed de stoet naar de Politie Technische Dienst in Delft. Daar stonden de aangeschafte BMW’s op kenteken- en roepnummervolgorde opgelijnd voor de terugrit naar de AVD-basis in Driebergen. Op die plek kregen collega’s van diverse AVD-onderdelen gelegenheid om de BMW’s te bekijken. Waarna de hele stoet onder dezelfde begeleiding in optocht naar de BMW-importeur in Ravenstein reed. Waar een carnavalsvereniging met begeleidende muziek de boel opleukte. Vanuit Ravenstein verspreidden de diverse BMW’s naar de eindbestemmingen: de AVD-steunpunten of de AVD-basis in Driebergen.
Op deze dag draaide AVD-verkeerssurveillant Bob ter Haar dienst op de AVD-meldkamer in Driebergen. Ter haar: “We wisten dat die BMW-colonne een aantal keren over de autosnelweg zou gaan. We waren er in Driebergen van overtuigd dat dat wel tot kop-staart aanrijdingen zou móeten leiden. Er werd zelfs een pooltje voor opgezet. Het ging meermalen bijna fout. Maar de hele stoet kwam toch telkens zonder brokken op zijn doel aan.”

Dit type voertuig;
Algemeen;
In 1984 kocht de commandant AVD, de Kolonel Vogel, 20 nieuwe BMW’s 323i aan. Dit alles in een tijd waarin aanbestedingen, proefnemingen etc niet aan de orde waren. De AVD-verkeerssurveillanten vreesden dat dit het finale einde van de Porsches ging betekenen. Overigens een terechte vrees, als men het verdere verloop van het wagenpark van de AVD beschouwt. De auto’s zaten in de kentekenserie KK- -ZV en kregen zodoende al snel de bijnaam “klotekar zonder vooruitzichten”. De presentatie van de voertuigen verliep niet geheel vlekkeloos. Mokkende manschappen lieten boe-geroep horen. Saillant detail hierbij : AVD-verkeerssurveillant van de Kuijt raakte aan de praat met iemand van de importeur, die van de Kuijt vroeg waar nu precies de weerstand zat. Van de Kuijt nodigde hem hierop uit voor middagje als gastrijder aan boord van een Porsche 911 targa. Hetgeen erin eindigde dat…………………de 911 met pech kwam te staan en afgesleept moest worden. Hoe het ook zij, het lukte de mannen van de AVD om de 323i’s alle “om zeep te helpen”. Ondanks de tussentijdse aanpassingen die BMW doorvoerde. De weg richting andere voertuigen was toen met de komst van de Mercedes 190 overigens al ingezet.

Technische gegevens;
6-cilinder BMW. Inhoud motorblok van deze 323i’s was 2.315 CC (“2.3 liter”) / vermogen 150 PK / topsnelheid 204 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 9 seconden.

error: Content is protected !!