BMW 323i. KK-84-ZV. Alex 1234. 01

Deze foto;
Tegen het AVD-steunpunt Assen aan ligt het terrein van Rijkswaterstaat. Op dit terrein is deze foto gemaakt.
De AVD-verkeerssurveillanten van links naar rechts : Martin Bonthuis, ?, Wiebren Biesma, Dick Niezing, Theo Roeleveld, Bert Molenaar, ?, Wim Eisinga en Gert-Jan Lammers.
Naast deze Alex 1234 zien we de Alex 1228, Alex 1229, Alex 1230, Alex 1333, Alex 1237, Alex 1238 en Alex 1247. Met de respectievelijke kentekens KK-78-ZV, KK-79-ZV, KK-80-ZV, KK-83-ZV, KK-84-ZV, KK-87-ZV, KK-88-ZV en KK-97-ZV.

Dit type voertuig;
Algemeen;
In 1984 kocht de commandant AVD, de Kolonel Vogel, 20 nieuwe BMW’s 323i aan. Dit alles in een tijd waarin aanbestedingen, proefnemingen etc niet aan de orde waren. De AVD-verkeerssurveillanten vreesden dat dit het finale einde van de Porsches ging betekenen. Overigens een terechte vrees, als men het verdere verloop van het wagenpark van de AVD beschouwt. De auto’s zaten in de kentekenserie KK- -ZV en kregen zodoende al snel de bijnaam “klotekar zonder vooruitzichten”. De presentatie van de voertuigen verliep niet geheel vlekkeloos. Mokkende manschappen lieten boe-geroep horen. Saillant detail hierbij : AVD-verkeerssurveillant van de Kuijt raakte aan de praat met iemand van de importeur, die van de Kuijt vroeg waar nu precies de weerstand zat. Van de Kuijt nodigde hem hierop uit voor middagje als gastrijder aan boord van een Porsche 911 targa. Hetgeen erin eindigde dat…………………de 911 met pech kwam te staan en afgesleept moest worden. Hoe het ook zij, het lukte de mannen van de AVD om de 323i’s alle “om zeep te helpen”. Ondanks de tussentijdse aanpassingen die BMW doorvoerde. De weg richting andere voertuigen was toen met de komst van de Mercedes 190 overigens al ingezet.

Technische gegevens;
6-cilinder BMW. Inhoud motorblok van deze 323i’s was 2.315 CC (“2.3 liter”) / vermogen 150 PK / topsnelheid 204 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 9 seconden.

Scroll Up
error: Content is protected !!