BMW 323i. KK-86-ZV. Alex 1236. 04

Deze foto;
Deze Alex 1236 op een rustadres van de AVD: De kantine van de Dienst Luchtvaart van het Korps Rijkspolitie op Schiphol (1067).

Dit type voertuig;
Algemeen;

AVD-commandant Kees Vogel werd onophoudelijk achter de broek gezeten door de rekenmeesters van de Algemene Inspectie en het Ministerie van Justitie : “Kolonel, moet dat nou, die Porsches?”
De zoon van Vogel werkt in die tijd bij BMW Nederland en dat merk heeft de 6 cilinder BMW 323i in de verkoop. Dit type BMW, ook wel de beul van Beieren genaamd, moest het binnen de groep surveillance autosnelwegen van de AVD gaan maken.
Heden ten dage doen velen hun plasje over dit soort aankopen. In die tijd nog niet en zo kon het zijn dat die 6e maart 20 fonkelnieuwe 323’s stonden te wachten om afgehaald te worden.
De AVD-verkeerssurveillanten vreesden dat dit het finale einde van de Porsches ging betekenen.
De auto’s zaten in de kentekenserie KK- -ZV en kregen zodoende al snel de bijnaam “klotekar zonder vooruitzichten”. De BMW’s waren geen gelukkig lot beschoren. De AVD-ers zagen aankomen dat hun geliefde Porsches het veld moesten ruimen voor deze auto’s. Zoals ook eerder met onder andere de Alfa Romeo’s gebeurde werd er veel aan gedaan om deze 323’s kapot te krijgen. En dat lukte. Het was de eerste en laatste tranche voertuigen van dit merk. Ondanks allerhande aanpassingen die BMW er later aan verrichtte, verlieten ze de AVD-vloot met stille trom via de achterdeur.
De presentatie van de voertuigen in maart 1984 verliep niet geheel vlekkeloos. Mokkende manschappen lieten boe-geroep horen.
Saillant detail na deze dag: AVD-verkeerssurveillant van de Kuijt raakte aan de praat met iemand van de importeur, die van de Kuijt vroeg waar nu precies de weerstand zat. Van de Kuijt nodigde hem hierop uit voor een middagje als gastrijder aan boord van een Porsche 911 targa. Hetgeen erin eindigde dat…………………de 911 met pech kwam te staan en afgesleept moest worden.
Hoe het ook zij, het lukte de mannen van de AVD om de 323i’s alle “om zeep te helpen”. Ondanks de tussentijdse aanpassingen die BMW doorvoerde. De weg richting andere voertuigen was toen met de komst van de Mercedes 190E overigens al ingezet.

Technische gegevens;
6-cilinder BMW. Inhoud motorblok van deze 323i’s was 2.315 CC (“2.3 liter”) / vermogen 150 PK / topsnelheid 204 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 9 seconden.

error: Content is protected !!