BMW 323i. KK-94-ZV. Alex 1244. 01

Deze foto;
Op 6 maart 1984 krijgt de AVD 20 nieuwe BMW’s geleverd. Deze foto is gemaakt op het moment dat de colonne fonkelnieuwe BMW’s de poort uit rijdt van de Politie Technische Dienst aan de Hooikade in Delft.
Het verhaal achter deze foto; het is 6 maart 1984. De dag waarop de AVD 20 BMW’s 323i in de vloot krijgt. In de morgen vertrok vanuit Driebergen een personenbus met 20 AVD-verkeerssurveillanten en rijinstructeurs. Onder begeleiding van drie AVD-motorsurveillanten, een Porsche alsmede een Range-Rover, reed de stoet naar de Politie Technische Dienst in Delft. Daar stonden de aangeschafte BMW’s op kenteken- en roepnummervolgorde opgelijnd voor de terugrit naar de AVD-basis in Driebergen. Op die plek kregen collega’s van diverse AVD-onderdelen gelegenheid om de BMW’s te bekijken. Waarna de hele stoet onder dezelfde begeleiding in optocht naar de BMW-importeur in Ravenstein reed. Waar een carnavalsvereniging met begeleidende muziek de boel opleukte. Vanuit Ravenstein verspreidden de diverse BMW’s naar de eindbestemmingen: de AVD-steunpunten of de AVD-basis in Driebergen.
Op deze dag draaide AVD-verkeerssurveillant Bob ter Haar dienst op de AVD-meldkamer in Driebergen. Ter haar: “We wisten dat die BMW-colonne een aantal keren over de autosnelweg zou gaan. We waren er in Driebergen van overtuigd dat dat wel tot kop-staart aanrijdingen zou móeten leiden. Er werd zelfs een pooltje voor opgezet. Het ging meermalen bijna fout. Maar de hele stoet kwam toch telkens zonder brokken op zijn doel aan.”

Dit type voertuig;
Algemeen;

AVD-commandant Kees Vogel werd onophoudelijk achter de broek gezeten door de rekenmeesters van de Algemene Inspectie en het Ministerie van Justitie : “Kolonel, moet dat nou, die Porsches?”
De zoon van Vogel werkt in die tijd bij BMW Nederland en dat merk heeft de 6 cilinder BMW 323i in de verkoop. Dit type BMW, ook wel de beul van Beieren genaamd, moest het binnen de groep surveillance autosnelwegen van de AVD gaan maken.
Heden ten dage doen velen hun plasje over dit soort aankopen. In die tijd nog niet en zo kon het zijn dat die 6e maart 20 fonkelnieuwe 323’s stonden te wachten om afgehaald te worden.
De AVD-verkeerssurveillanten vreesden dat dit het finale einde van de Porsches ging betekenen.
De auto’s zaten in de kentekenserie KK- -ZV en kregen zodoende al snel de bijnaam “klotekar zonder vooruitzichten”. De BMW’s waren geen gelukkig lot beschoren. De AVD-ers zagen aankomen dat hun geliefde Porsches het veld moesten ruimen voor deze auto’s. Zoals ook eerder met onder andere de Alfa Romeo’s gebeurde werd er veel aan gedaan om deze 323’s kapot te krijgen. En dat lukte. Het was de eerste en laatste tranche voertuigen van dit merk. Ondanks allerhande aanpassingen die BMW er later aan verrichtte, verlieten ze de AVD-vloot met stille trom via de achterdeur.
De presentatie van de voertuigen in maart 1984 verliep niet geheel vlekkeloos. Mokkende manschappen lieten boe-geroep horen.
Saillant detail na deze dag: AVD-verkeerssurveillant van de Kuijt raakte aan de praat met iemand van de importeur, die van de Kuijt vroeg waar nu precies de weerstand zat. Van de Kuijt nodigde hem hierop uit voor een middagje als gastrijder aan boord van een Porsche 911 targa. Hetgeen erin eindigde dat…………………de 911 met pech kwam te staan en afgesleept moest worden.
Hoe het ook zij, het lukte de mannen van de AVD om de 323i’s alle “om zeep te helpen”. Ondanks de tussentijdse aanpassingen die BMW doorvoerde. De weg richting andere voertuigen was toen met de komst van de Mercedes 190E overigens al ingezet.

Technische gegevens;
6-cilinder BMW. Inhoud motorblok van deze 323i’s was 2.315 CC (“2.3 liter”) / vermogen 150 PK / topsnelheid 204 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 9 seconden.

error: Content is protected !!