BMW 323i. RB-87-LL. Alex 1229. 01

Deze foto;
Een nakomertje in de BMW 323i-vloot. Op de foto van zien we een surveillance-eenheid (SE) 41 van de AVD. Deze eenheid stond onder leiding van (toen nog) opperwachtmeester John Bennink. Bennink ging later als persvoorlichter werken. Op deze foto staan van links naar rechts Jan Paul, Hans Siecker, Rob Snelleman, John Bennink, Nico Milani, Rien Smits, Dick Donselaar, Cees Groenedijk, JP en Gerard Dekker.
Daarnaast aan voertuigen: geheel links een Mercedes 190E met kenteken RS-50-HS en roepnummer Alex 1247 en daarnaast een Porsche 911 targa met kenteken RT-06-FY en roepnummer Alex 1224.

Dit specifieke voertuig:
De RB-87-LL kwam uit 1983, net als de andere 20 exemplaren. Maar het voertuig stond enkele jaren in de showroom van BMW Nederland en werd zodoende pas in 1986 uitgeleverd, toen de glans van de overige BMW’s er al af was. Opvallend detail: deze BMW heeft gele koplampen…..
Na één jaar inzet als opvallend surveillancevoertuig werden bestickering en zwaailicht verwijderd. Waarna deze 323i verder ging als onopvallend surveillancevoertuig.
Daarnaast aan voertuigen: geheel links een Mercedes 190E met kenteken RS-50-HS en roepnummer Alex 1247 en daarnaast een Porsche 911 targa met kenteken RT-06-FY en roepnummer Alex 1224.

Dit type voertuig;
Algemeen;

In 1984 kocht de commandant AVD, de Kolonel Vogel, 20 nieuwe BMW’s 323i aan. Dit alles in een tijd waarin aanbestedingen, proefnemingen etc niet aan de orde waren. De AVD-verkeerssurveillanten vreesden dat dit het finale einde van de Porsches ging betekenen. Overigens een terechte vrees, als men het verdere verloop van het wagenpark van de AVD beschouwt. De auto’s zaten in de kentekenserie KK- -ZV en kregen zodoende al snel de bijnaam “klotekar zonder vooruitzichten”. De presentatie van de voertuigen verliep niet geheel vlekkeloos. Mokkende manschappen lieten boe-geroep horen. Saillant detail hierbij : AVD-verkeerssurveillant van de Kuijt raakte aan de praat met iemand van de importeur. Die van de Kuijt vroeg waar nu precies de weerstand zat. Van de Kuijt nodigde hem hierop uit voor middagje als gastrijder aan boord van een Porsche 911 targa. Hetgeen erin eindigde dat…………………de 911 met pech kwam te staan en afgesleept moest worden. Hoe het ook zij, het lukte de mannen van de AVD om de 323i’s alle “om zeep te helpen”. Ondanks de tussentijdse aanpassingen die BMW doorvoerde. De weg richting andere voertuigen was toen met de komst van de Mercedes 190 overigens al ingezet.

Technische gegevens;
6-cilinder BMW. Inhoud motorblok van deze 323i’s was 2.316 CC (“2.3 liter”) / vermogen 150 PK / topsnelheid 204 kilometer per uur / 0 – 100 kilometer in 9 seconden.

error: Content is protected !!