BMW2002tii. 49-AP-26. Roepnummer onbekend. 01

Deze foto;
“Het Korps Rijkspolitie in vogelvlucht”, zou deze foto zomaar genoemd kunnen worden. De afbeelding is gemaakt op het vliegveld Hilversum, tijdens een open dag. Het jaartal is vermoedelijk 1974. We zien een complete dwarsdoorsnede aan materieel en bemensing van het Korps. De AVD is vertegenwoordigd met 5 voertuigen. Iets links van het midden zien we één van de eerste Range Rovers van de dienst. Aan de bijrijderszijde ervan staat de technisch controleur (TC-er).Deze TC-ers waren tot 1984 altijd als tweede man aan boord van de Range Rovers. Aan de bestuurderszijde de AVD-verkeerssurveillant van de Range Rover. Rechts van hem staat een AVD-verkeerssurveillant bij zijn Porsche 911 targa. In het midden vooraan in beeld staat een BMW2002tii (“Titilux”) van de groep onopvallende surveillance (GOS) met links en rechts ervan de beide AVD-verkeerssurveillanten die erbij horen. Rechts achter deze BMW staat een BMW R60 motorfiets van de AVD met links daarvan de motorrijder die erbij hoort.

Achtergronden Groep Onopvallende Surveillance (GOS);
De GOS ontstond rond 1970 en kwam voort uit de Traffipax Surveillancegroep (TSG). De mannen van de GOS werkten in eenzelfde tweedaagse surveillancesysteem als de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS / de Porsches en de latere Mercedessen). Dat betekende dus een dienst van 12 uur, onderweg in den lande slapen, dan weer een twaalf uursdienst, twee dagen vrij waarna de cyclus zich herhaalde. Er was een periode waarin de GOS-surveillanten, in tegenstelling tot de collega’s in de opvallende voertuigen, géén verplichte surveillancetrajecten mee kregen. Ze waren vrij om na het uitrijden van de poort in Driebergen hun eigen koers te bepalen. Typerend hiervoor is wat voormalig GOS-surveillant Nico Woltill in 2020 vertelt: “Op een ochtend hadden mijn maatje Guus de Wit en ik hadden onze administratie gereed. We vroegen onszelf af welke kant we die aankomende twee dagen uit zouden gaan. Ik spreidde de kaart van Nederland uit, deed mijn ogen dicht en prikte een locatie. Het was écht een schitterende tijd. Er waren dagen dat we met twee verbalen binnen liepen maar vaker waren het er enkele tientallen.” “En als we ergens hadden gecontroleerd op kenteken dan kon dat aantal ook zo maar oplopen naar een stuk of 70, aldus oud GOS-surveillant Frans Zuiderhoek bij zijn afscheid van de politie, eveneens in 2020.
Bij een interne reorganisatie in 1982 werd de GOS opgeheven. Vanaf dat moment werden de onopvallende surveillancevoertuigen verdeeld over de surveillance-eenheden (SE’s), zowel in Driebergen als op de steunpunt in Assen, Ouder Amstel, Breda, Grathem en het latere Wolfheze.

Dit type voertuig (technische gegevens);
BMW bouwde totaal 38.703 exemplaren van dit type. Deze achterwiel aangedreven BMW 2002tii had een 4 cilinder motorblok met een inhoud van 1.991 CC wat 130 pk leverde. De topsnelheid lag op 190 kilometer per uur. De sprint van 0 – 100 kilometer per uur nam 9.5 seconden in beslag. De catalogusprijs van de 2002tii lag in 1973 op FL. 11.499,00 (€. 5.218,00).
De 2002tii werd binnen de AVD alleen in onopvallende uitvoering ingezet. De voertuigen hadden op het dashboard aan de bijrijderszijde gemonteerde fotoapparatuur die overtredingen kon vastleggen. Op de hoedenplank lag een mechanisch opklapbaar stopbord. Dit was met een binnen- buitenkabel zoals van een gaskabel en een heveltje wat de bijrijder kon bedienen opklapbaar te maken.
De manschappen in de 2002tii’s draaiden hun diensten niet in het karakteristieke witte tuniek maar in de standaard zwarte uitmonstering van het Korps Rijkspolitie.

error: Content is protected !!