BMW 2002tii. 49-AP-27. Roepnummer onbekend. 01

Deze foto;
Deze plaat komt uit een kleine serie van twee, geschoten bij het AVD-terrein in Driebergen. Op de foto zien we vier Nijkerkse AVD-medewerkers. De foto is toentertijd geplaatst geweest bij een artikel in De Stad Nijkerk, de lokale krant van deze gemeente.
Van links naar rechts zien we de Opperwachtmeester Rinze Hooekstra. Hoekstra werkte op de meldkamer. Dan in dezelfde rang Co Dijkman, plaatsvervangend commandant groep onopvallende surveillance (GOS). Rechts van hem staat Jan Kamphuis van de Ongevallendienst Autosnelwegen (OAS), waaruit later de groep basissurveillance (GBS) ontstond. Geheel rechts in beeld zien we AVD-verkeerssurveillant Cor van de Kuijt.
Naast deze BMW zien we tevens een Hanomag Henschel F van de AVD met kenteken DA-46-87 en onbekend roepnummer alsmede een Porsche 911 targa met kenteken 82-BL-76 en roepnummer Alex 1282.

Achtergronden Groep Onopvallende Surveillance (GOS);
De GOS ontstond rond 1970 en kwam voort uit de Traffipax Surveillancegroep (TSG). De mannen van de GOS werkten in eenzelfde tweedaagse surveillancesysteem als de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS / de Porsches en de latere Mercedessen). Dat betekende dus een dienst van 12 uur, onderweg in den lande slapen, dan weer een twaalf uursdienst, twee dagen vrij waarna de cyclus zich herhaalde. Er was een periode waarin de GOS-surveillanten, in tegenstelling tot de collega’s in de opvallende voertuigen, géén verplichte surveillancetrajecten meekregen. Ze waren vrij om na het uitrijden van de poort in Driebergen hun eigen koers te bepalen. Typerend hiervoor is wat voormalig GOS-surveillant Nico Woltill in 2020 vertelt: “Op een ochtend hadden mijn maatje Guus de Wit en ik hadden onze administratie gereed. We vroegen onszelf af welke kant we die aankomende twee dagen uit zouden gaan. Ik spreidde de kaart van Nederland uit, deed mijn ogen dicht en prikte een locatie. Het was écht een schitterende tijd. Er waren dagen dat we met twee verbalen binnenliepen maar vaker waren het er enkele tientallen.” “En als we ergens hadden gecontroleerd op kenteken dan kon dat aantal ook zo maar oplopen naar een stuk of 70, aldus oud GOS-surveillant Frans Zuiderhoek bij zijn afscheid van de politie, eveneens in 2020.
Bij een interne reorganisatie in 1982 werd de GOS opgeheven. Vanaf dat moment werden de onopvallende surveillancevoertuigen verdeeld over de surveillance-eenheden (SE’s), zowel in Driebergen als op de steunpunt in Assen, Ouder Amstel, Breda, Grathem en het latere Wolfheze.

Dit type voertuig (technische gegevens);
BMW bouwde totaal 38.703 exemplaren van dit type. Deze achterwiel aangedreven BMW 2002tii had een 4 cilinder motorblok met een inhoud van 1.990 CC wat 130 pk leverde. De topsnelheid lag op 190 kilometer per uur. De sprint van 0 – 100 kilometer per uur nam 9.5 seconden in beslag. De catalogusprijs van de 2002tii lag in 1973 op FL. 11.499,00 (€. 5.218,00).
De 2002tii werd binnen de AVD alleen in onopvallende uitvoering ingezet. De voertuigen hadden op het dashboard aan de bijrijderszijde gemonteerde fotoapparatuur die overtredingen kon vastleggen. Op de hoedenplank lag een mechanisch opklapbaar stopbord. Dit was met een binnen- buitenkabel zoals van een gaskabel en een heveltje wat de bijrijder kon bedienen opklapbaar te maken.
De manschappen in de 2002tii’s draaiden hun diensten niet in het karakteristieke witte tuniek maar in de standaard zwarte uitmonstering van het Korps Rijkspolitie.

error: Content is protected !!