BMW 320. 75-VX-06. Roepnummer onbekend

Deze foto;
Op de AVD-basis in Driebergen gaat een fraaie dwarsdoorsnede van voertuigen van het Buro Vorming en Instruktie (BVI) op de kiek.
Van links naar rechts zien we een Porsche 911 targa (roepnummer Alex 1261 / kenteken 88-XG-32), een Range Rover (kenteken 48-UX-04 / roepnummer Alex 1459, dan deze BMW 320 met kenteken 75-VX-06 en onbekend roepnummer en een BMW Boxer motorfiets met onbekend roepnummer en onbekend kenteken.

Achtergronden Groep Onopvallende Surveillance (GOS);
De GOS ontstond rond 1970 en kwam voort uit de Traffipax Surveillancegroep (TSG). De mannen van de GOS werkten in eenzelfde tweedaagse surveillancesysteem als de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS / de Porsches en de latere Mercedessen). Dat betekende dus een dienst van 12 uur, onderweg in den lande slapen, dan weer een twaalf uursdienst, twee dagen vrij waarna de cyclus zich herhaalde. Er was een periode waarin de GOS-surveillanten, in tegenstelling tot de collega’s in de opvallende voertuigen, géén verplichte surveillancetrajecten mee kregen. Ze waren vrij om na het uitrijden van de poort in Driebergen hun eigen koers te bepalen. Typerend hiervoor is wat voormalig GOS-surveillant Nico Woltill in 2020 vertelt: “Op een ochtend hadden mijn maatje Guus de Wit en ik hadden onze administratie gereed. We vroegen onszelf af welke kant we die aankomende twee dagen uit zouden gaan. Ik spreidde de kaart van Nederland uit, deed mijn ogen dicht en prikte een locatie. Het was écht een schitterende tijd. Er waren dagen dat we met twee verbalen binnen liepen maar vaker waren het er enkele tientallen.” “En als we ergens hadden gecontroleerd op kenteken dan kon dat aantal ook zo maar oplopen naar een stuk of 70, aldus oud GOS-surveillant Frans Zuiderhoek bij zijn afscheid van de politie, eveneens in 2020.
Bij een interne reorganisatie in 1982 werd de GOS opgeheven. Vanaf dat moment werden de onopvallende surveillancevoertuigen verdeeld over de surveillance-eenheden (SE’s), zowel in Driebergen als op de steunpunt in Assen, Ouder Amstel, Breda, Grathem en het latere Wolfheze.

Dit type voertuig (technische gegevens);
De zogenaamde 3-serie van BMW (interne codenaam E21) was in productie van 1975 tot 1983. De 320’s die de AVD bezat waren alle viercilinders.

error: Content is protected !!