Citroën DS21 decapotable. 64-23-AP. Roepnummer onbekend. 01

Deze foto;
Langs de A4 neemt verkeerssurveillant en Citrofiel Jan de Ru even een paar foto’s van het open troetelkindje van die middag waarmee hij en zijn collega John Bennink een paar uur de autosnelweg op gingen. Saillant detail: het kenteken waarmee deze Citroën de weg op ging hoorde vrijwel zeker niet op dit voertuig. Onder de plaat zijn de uiteinden van het Franse kenteken nog net zichtbaar.

Dit specifieke voertuig;
Enkele jaren na de oprichting ervan was de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) landelijk bekend. Langzaam aan begonnen ook auto-importeurs contact te zoeken met de sectie: “De Porsche is toch niet de enige open auto die geschikt is voor het surveillancewerk op onze autosnelwegen? Wij verkopen ook open auto’s.”
We schrijven voorjaar 1968. De sectie krijgt als uitprobeersel een heel bijzondere auto ter beschikking: een Citroën DS 21 decapotable, ofwel cabriolet. Vreemd zat kwam het voertuig niet via de Nederlandse importeur in Driebergen terecht. Maar rechtstreeks vanuit Frankrijk. En in tegenstelling tot normaal was deze auto maar kort beschikbaar voor enkele koppels om ermee te rijden. Één zo’n koppel, Jan de Ru en John Bennink, wilde dat graag. Bennink: “Jan was een échte Citrofiel dus wij waren er als de kippen bij. En met resultaat. Wij mochten een ‘vergelijkend warenonderzoek’ doen in de vorm van een uitgebreide proefrit. Vanaf het instappen wisten we eigenlijk al dat dit niet een serieus ‘proefproject’ was. Maar heel leuk was het wel. Het was een werkelijk geweldig comfortabele auto. Maar goed, zocht je de grenzen op dan waarschuwde de DS niet écht en was je hem ineens kwijt. Het was domweg geen goed alternatief voor de Porsches 356 cabrio en 912 targa softwindow waar we toen mee reden.
Goed, bij onze rit met de DS deden we onder andere de A4 aan en daar zijn ook deze foto’s gemaakt.
Over de opgelopen schade (voer in de zoekmachine in: schaderapport) weet ik eigenlijk alleen nog maar dat Theo de Haard, toenmalig chef Politie Technische Dienst in Driebergen, aangaf dat de proef over was en dat de auto met een beetje schade weer retour afzender ging. Ik heb geen idee of de schade die Theo Leenders er op het betreffende rapport meldt, onherstelbaar was of niet.”

Scroll Up
error: Content is protected !!