Diversen. Frans Zuiderhoek. 01

Deze foto:
Wat er uit ziet als een matig interessante kiek blijkt een foto met leuke achtergronden.
In oktober 1974 gaat AVD-verkeerssurveillant Frans Zuiderhoek voor het eerst in een AVD-Porsche de weg op. Die surveillancerit bracht hem en zijn collega onder andere op de zuidbaan van de A15. Frans: “Ter hoogte van de molen bij Leerdam had deze meneer zijn Fiat 124 in de berm gezet. Schitterend plekje om een typisch Hollands plaatje op het doek vast te leggen.”
Frans geeft gelijk een inkijkje in het verbaliseringsbeleid van toen: “Je reed géén overtreding voorbij zonder daar tegen op te treden. Dit moest altijd gebeuren door middel van een staandehouding. Er waren dan na zo’n staandehouding twee “adviezen” namelijk A en B. Advies A betekende een bekeuring, advies B een waarschuwing ofwel een opvoedend maar niet belerend gesprek.
Het zonder noodzaak gebruik maken van de vluchtstrook/berm was advies A. Reden : het stoppen op de autosnelweg zowel bij afremmen en sturen naar de vluchtstrook als het wegrijden zonder snelheid te maken kon het nodige gevaar veroorzaken. Met name door de grote snelheidsverschillen en het mogelijk uitwijken van het achteropkomend verkeer op de eerste rijstrook wat op haar beurt mogelijk weer ingehaald wordt.
Ik heb in mijn politiecarrière voor vele tienduizenden Guldens en Euro’s aan boetes uit geschreven. Maar deze, mijn eerste………….daar was ik bepaald niet trots op. Liever had ik het afgedaan met een grondige waarschuwing en het weg sturen van deze schilderende meneer.
Overigens was er over dat verbaliseringsbeleid nog wel méér te vertellen”, aldus een grinnikende Frans. ”Héél typerend voor onze toenmalige commandant, de Majoor Kees Vogel, was diens manier om dat advies-gedoe te omzeilen. Want die hele protocollering beperkte je ook in je bewegingsruimte. Immers, zag je geen overtreding/misdrijf, ja dan had je géén reden tot staandehouding. Daar was een Vogeliaanse oplossing voor. Als je geen aanleiding hebt om iemand aan de kant te zetten maar je die persoon of dat voertuig wel graag wilt controleren dan geef je de betrokkene een stopteken. Staat ie aan de kant dan loop je naar zijn deur en doet deze open en dicht. Loop naar de rechterzijde en spreek de bestuurder daar aan met de mededeling dat je geconstateerd had dat zijn deur niet goed dicht zat. En nu je dan tóch aan de kant stond was dat een mooi moment om het rijbewijs en kentekenbewijs te controleren!”

error: Content is protected !!