356 cabrio. ER-40-48. Roepnummer onbekend. 04

Deze foto;
Rijinstructeur Piet Hertog poseert. Deze foto komt uit het archief van BIO, Bureau Interne Opleidingen.
De commandant van de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV), de toenmalige Kapitein Vogel, was een vindingrijk man, een visionair. Of, zoals hij in het blad “binnenlands bestuur” eens werd genoemd: een entrepeneur in overheidsdienst. Vogel zag dingen om zich heen, dacht erover na en kwam met ideeën. In die jaren waren er grote aantallen verkeersongevallen op ons ontluikende autosnelwegennet. Vogel bedacht dat het een goed idee was om aan boord van zijn voertuigen een artsenkoffer te plaatsen met méér instrumenten dan de gemiddelde EHBO-er gebruikte. Maar hoe krijg je dan bij een noodsituatie zo snel mogelijk een arts ter plekke? Het hier getoonde spandoek was een oplossing daarvoor. Uit de koker van Vogel. Het spandoek is bevestigd met klemmetjes aan de binnenzijde van de bumper.
Van het doek was overigens ook een versie in gebruik zonder vraagteken achter het woord dokter. Zie daartoe in de zoekmachine onder.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356b en 356c. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. In 1967 liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356 cabrio.

error: Content is protected !!