356 cabrio. ER-40-49. Roepnummer onbekend. 08

Deze foto;
De kiek is gemaakt op de AVD-basis in Driebergen. We zien nog net AVD-verkeerssurveillant Cor van de Kuijt die staand op de autoambulance voorover gebogen zijn spullen uit deze Porsche haalt. Van de Kuijt had de auto opgehaald bij Porschedealer Wittebrug in Den Haag, waar het voertuig een servicebeurt had gehad. Hij voelde onderweg naar Driebergen een soort van schavend gevoel in het stuur. Op de zuidbaan van de A12 west, bij de brug van Bodegraven stuurde hij bewust wat links-rechts toen hij opnieuw iets vreemds voelde. Waarop hij besloot te stoppen bij de Shellpomp. Daar draaide hij het stuur helemaal naar links en reed weg. Meteen klapte de rechter voorkant op het wegdek; de wielophanging was afgebroken. Het wiel zat alleen nog vast aan de remslang en de stuurstang. Bij onderzoek bleek de ophanging door metaalmoeheid afgebroken. Een week later gebeurde dat met een andere Porsche 356 cabrio nog eens. Gevolg was dat alle 356’s op de basis bleven en de voorwielophanging van alle Porsches van dit type vervangen werden.
Van de Kuijt: “Onze 356’s hadden nogal wat kilometers gemaakt en werden aan de praat gehouden in verband met de op handen zijnde overgang naar de Porsche 912 targa, 911 targa en 914.”
NB : voer in de zoekmachine de term “euvel Porsches” in en u zult zien dat dit probleem zich vermoedelijk ook later nog voor deed…………

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356b en 356c. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. In 1967 liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356 cabrio.

error: Content is protected !!