356 cabrio. GX-79-25. Alex 2793. 01

Deze foto;
Soms moet een diender in zijn werk wel eens de grenzen opzoeken. Dat hebben deze twee verkeerssurveillanten van de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV), vermoedelijk Gerrit Noorland als bijrijder en Frans Bossink als bestuurder, in ieder geval wel gedaan. De twee staan op rijksweg 75, en dan het meest zuidelijke stuk ervan. In actuelere termen: De A2 voorbij Eijsden. Met de neus in zuidelijke richting. De torenspits in de achtergrond is reeds België. Namelijk het dorp Moelingen. De grens loopt ter plaatse enigszins rond. Heden ten dage is deze kerktoren door boomgroei niet meer zichtbaar vanaf de autosnelweg. We danken deze data overigens aan Bob ter Haar, onze AVD-steunpuntambassadeur Grathem. Hij deed op een stille zondag achternamiddag uitvoerig veldonderzoek en kwam met deze data.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356b en 356c. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. In 1967 liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356 cabrio.

error: Content is protected !!