Deze foto;
Verkeerssurveillant Wim Kooijman poseert voor de kiek. Vermoedelijk is de plaat op de A1, ergens op de Veluwe genomen.
Leuk detail: onder ditzelfde kenteken treft u ook een foto aan van deze Porsche met daarboven een Cessna van de Dienst Luchtvaart. Op die foto is dit voertuig nog voorzien van een “Duitse spreeksleutel” ofwel een telefoonhoorn met in de binnenkant tussen hoor- en spreekgedeelte de daadwerkelijke spreeksleutel zelf. De Duitse politie zou dit systeem nog tientallen jaren aan boord hebben. Bij de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) werden alleen de eerste Porsches, waaronder deze Alex 2712, ermee uitgevoerd.
Om later vervangen te worden door een mobilofoon van het merk Storno type CQM 13 en later ook CQM 19. Kooijman “bedient” hier de CQM 19.
Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356b en 356c. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. In 1967 liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356 cabrio.