356 cabrio. HG-12-27. Roepnummer onbekend. 08

Deze foto;
Leuke foto, genomen op het terrein van de Alexanderkazerne in Den Haag, van 1962 tot 1968 de thuisbasis van de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV). De foto dateert van 1965 of 1966. In 1965 namelijk kwamen de eerste Porsches in de vloot met een iets groter zwaailicht, zoals bij de achterste Porsche links te zien is. Terwijl in 1966 het nieuwe Rijkspolitie uniform werd verstrekt. De verkeerssurveillant achter het stuur, Joop Faber, draagt nog de pet met de rijksleeuw in plaats van het logo met de springende granaat. Deze pet hoorde bij het oude uniform.
Let ook op de Rijkspolitiester op de deur van deze Porsche. Dit is bij enkele voertuigen van de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) gepoogd. Maar het duurde niet lang voor sectiecommandant Vogel weer verordineerde dat deze sterren verwijderd moesten worden.

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 13-03-1962.
Dit was de enige Porsche 356 die aan de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) geleverd werd met lederen in plaats van kunstlederen bekleding.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356b en 356c. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. In 1967 liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356 cabrio.

Scroll Up
error: Content is protected !!