356 cabrio. HG-12-27. Roepnummer onbekend. 03

Deze foto;
Het is 1965 en verkeerssurveillant Ab van der Woude krijgt de journalist / schrijver Dirk Arnold van Ruler mee als gastrijder. In september van dat jaar zal van Ruler in het periodiek Bankpraet een verslag publiceren van zijn enerverende middag aan boord van deze 356. Van der Woude dwong diep respect af bij Ruler!
Klik hier voor het bekijken van dit artikel in het periodiek “Bankpraet” uit 1965.
Opvallend detail uit deze publicatie: in najaar 1965 had sectiecommandant dus al de toekomstige basis van de AVD in Driebergen aan gekocht. Terwijl in 1965 de vloot van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS) inmiddels uit 22 voertuigen.

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 13-03-1962.
Dit was de enige Porsche 356 die aan de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) geleverd werd met lederen in plaats van kunstlederen bekleding.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356b en 356c. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. In 1967 liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356 cabrio.

Scroll Up
error: Content is protected !!