Mazda 626 2.0i-16V GT 4WS. DD-TL-09. Alex 1511. 02

Deze foto;
AVD-verkeerssurveillant AD Zijlmans in gesprek met een staande gehouden BMW 3-serie.
Gingen AVD-verkeerssurveillanten met een onopvallend voertuig de weg op, dan werd de kleding aangepast. Geen witte blouson of oranje witte parka maar een donkere diensttrui met daaroverheen de donkere blouson van het Korps Rijkspolitie, zonder herkenbare rangonderscheidingstekens.

Achtergronden Groep Onopvallende Surveillance (GOS);
In 1971 zag de groep onopvallende surveillance (GOS) het levenslicht. De GOS kwam voort uit de Traffipax Surveillancegroep (TSG). Bij een interne reorganisatie in 1982 werd de GOS na 11 jaar opgeheven. Vanaf dat moment werden de onopvallende surveillancevoertuigen verdeeld over de surveillance-eenheden (SE’s), zowel in Driebergen als op de steunpunten Assen, Ouder Amstel, Breda, Grathem en het latere Wolfheze.
Deze Mazda stamt dus uit de periode van de inzet van de onopvallende surveillancevoertuigen binnen genoemde SE’s.

Dit specifieke voertuig;
Datum afgifte deel 1 kentekenbewijs : 02-11-1991.
Voertuignummer politie technische dienst 11.6726.
Inzet voor steunpunt zuid-west (Breda).
Deze Mazda was hoogstwaarschijnlijk het eerste onopvallende dienstvoertuig van de AVD wat door de gebruikelijke firma Honac in Apeldoorn was voorzien van video-apparatuur voor het vastleggen van verkeersgedrag. Dat was een omslag ten opzichte van voorheen toen het nog steeds ging om foto-apparatuur.

Dit type voertuig (technische gegevens);
De Mazda 626 2.0i-16V GT 4WS had onder de motorkap een vier cilinder motorblok met een inhoud van 1998 CC die dit type vierwiel aangedreven 626 naar een maximum snelheid van 206 kilometer per uur trok. De sprint van nul tot honderd nam 9.4 seconden in beslag. Deze Mazda had een vijfversnellingsbak.

Scroll Up
error: Content is protected !!