Deze foto;
De eerste tranche Mercedessen die AVD-commandant Vogel aanschafte voor zijn dienst is die met de kentekenserie LV- -DX. Uit die serie is dit het allereerste exemplaar van de daadwerkelijke vervanger van de Porsches. Dit na het debacle met de BMW’s 323i van een jaar eerder. In overleg met de AVD voerde Mercedes de te leveren surveillance-autos qua accessoires zoveel mogelijk gelijkend aan de Porsches uit. Zo kwam er een ruitenwisser op de achterruit alsmede een extra achteruitrijlicht. Verschil was onder andere dat de 190’s onder andere in de voorbumper werden voorzien van een megafoon. Links op deze foto te zien als een soort van honingraat van gaatjes. De mannen en vrouwen van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS) legden zich noodgedwongen neer bij de komst van de 190’s. Zij zagen in dat Vogel bijna met het mes op de keel genoopt werd tot andere merken surveillancevoertuigen. In tegenstelling tot bij de BMW’s werden bij de 190’s minder pogingen gedaan deze auto’s kost wat kost stuk te rijden, ten faveure van de Porsche.
Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder benzinemotor met een inhoud van 1.996 cc. Motorvermogen 122 PK. Topsnelheid 195 kilometer / uur. Acceleratie van 0-100 kilometer in 10.9 seconden. Gewicht : 1.210 kilogram. De “E” achter de typeaanduiding 190 staat voor het mechanische elektronisch gestuurde KE-Jetronic injectiesysteem van dit 190-model.
Toen de AVD de eerste Mercedessen 190E in begin 1985 in gebruik nam lag de prijs op Fl. 50.299,68 (€. 22.825,00). Bij de laatste leveringen in 1992 was dit gestegen tot FL. 65.000,63 (€. 29.496,00).
Mercedes-Benz heeft haar totale administratie van dienst-Mercedessen vernietigd. De AVD heeft minimaal 130 en vermoedelijk maximaal rond de 200 Mercedessen in gebruik gehad.
De AVD reed ook enkele 6 cilinder-exemplaren met een motorinhoud van 2.599 cc, 164 PK, een top van 218 kilometer en een acceleratie van 0-100 kilometer in 8.2 seconden.
Mercedes gaf de 190E in 1988 een ingrijpende facelift. Meest opvallend nieuwtje waren de plastic kantstrips op de deuren (de zogenaamde “Sacco-bretters”, vernoemd naar Bruno Sacco, ontwerper van de 190). Vanbinnen werd de 190 ruimer, comfortabeler en wat luxueuzer voor de inzittenden. Daarnaast werden alle AVD-Mercedessen 190 van dit vernieuwde type voorzien van twee blauwe flitsers die tussen de koplampen en de grill werden ingebouwd.