Deze foto;
Soms moest afgevallen lading of andere rommel van de rijbaan gehaald worden. Of moest die rijbaan om andere redenen kort geïnspecteerd worden. Dan werd een zogenaamde buffer gecreëerd. AVD-verkeerssurveillanten noemden dat een gat. Het verkeer werd voor korte tijd stilgezet of men liet het langzaam rijden. Dat laatste werd intern blokrijden genoemd. Op deze manier had het verkeer minimaal oponthoud. Bij dit blokrijden hadden de verkeerssurveillanten overigens als buffer het liefste direct achter zich twee vrachtwagens rijden. Die remden het achteropkomende verkeer nog het beste.
Berend Tanis, oud AVD-verkeerssurveillant, beschrijft het mooi: “Overigens deed je dit met zo’n nietige Porsche met maar één auto………..je maatje ging achterstevoren streng kiek’nd in de 911 staan, dan een begripvolle duim van de vrachtwagenchauffeurs achter je en klaar was Kees………..”
Op deze foto zien we naast deze Alex 1205 overigens een andere Mercedes-Benz 190E van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS) met kenteken PJ-44-XY en roepnummer Alex 1219.
De foto is geschoten in zuidelijke richting op de A2, de oostbaan, even ten zuiden van Eindhoven.
Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder benzinemotor met een inhoud van 1.996 cc. Motorvermogen 122 PK. Topsnelheid 195 kilometer / uur. Acceleratie van 0-100 kilometer in 10.9 seconden. Gewicht : 1.210 kilogram. De “E” achter de typeaanduiding 190 staat voor het mechanische elektronisch gestuurde KE-Jetronic injectiesysteem van dit 190-model.
Toen de AVD de eerste Mercedessen 190E in begin 1985 in gebruik nam lag de prijs op Fl. 50.299,68 (€. 22.825,00). Bij de laatste leveringen in 1992 was dit gestegen tot FL. 65.000,63 (€. 29.496,00).
Mercedes-Benz heeft haar totale administratie van dienst-Mercedessen vernietigd. De AVD heeft minimaal 130 en vermoedelijk maximaal rond de 200 Mercedessen in gebruik gehad.
De AVD reed ook enkele 6 cilinder-exemplaren met een motorinhoud van 2.599 cc, 164 PK, een top van 218 kilometer en een acceleratie van 0-100 kilometer in 8.2 seconden.
Mercedes gaf de 190E in 1988 een ingrijpende facelift. Meest opvallend nieuwtje waren de plastic kantstrips op de deuren (de zogenaamde “Sacco-bretters”, vernoemd naar Bruno Sacco, ontwerper van de 190). Vanbinnen werd de 190 ruimer, comfortabeler en wat luxueuzer voor de inzittenden. Daarnaast werden de AVD-Mercedessen 190E van dit vernieuwde type met ingang van november 1990 (kentekens beginnend met de letter Y) voorzien van twee blauwe flitsers die tussen de koplampen en de grill werden ingebouwd.