Mercedes 190E. XG-90-HK. Alex 1236. 01

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Alex 1236, XG-90-HK, steunpunt zuidwest (Breda), Alex 1236, Porsche 911 targa, XL-79-RB, Alex 1255, Mercedes 190E, XB-78-LL, Alex 1283, Jack van Bavel, Peter van de Beek, René Waarsenburg, Jan van Erk, Theo Hoogendorp, Marc Cosijn en Henk Horden.

Deze foto;
Van links naar rechts zien we de AVD-verkeerssurveillanten Jack van Bavel, Peter van de Beek, René Waarsenburg, Jan van Erk, Theo Hoogendorp, Marc Cosijn en Henk Horden.
Deze opname is gemaakt bij de Mercedes truckdealer in Roosendaal. AVD-er Cees Voeten nam afscheid van de dienst en ging de transportwereld in als zzp-er. Zijn eigen Mercedes truck was gespoten in de kleur van zijn opdrachtgever, Ad Heijnen Transport.
Naast de Alex 1236 zien we in het midden een Porsche 911 targa met kenteken XL-79-RB en roepnummer Alex 1255 en geheel rechte een andere Mercedes 190E met kenteken XB-78-LL en roepnummer Alex 1283.

Dit specifieke voertuig;
Inzet voor steunpunt zuidwest (Breda).
Aanvang inzet voor de AVD : 09-05-1989. Afvoer uit de AVD-vloot : 02-03-1992.
Voertuignummer politie technische dienst : 60.5796.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder benzinemotor met een inhoud van 1.996 cc. Motorvermogen 122 PK. Topsnelheid 195 kilometer / uur. Acceleratie van 0-100 kilometer in 10.9 seconden. Gewicht : 1.210 kilogram. De “E” achter de typeaanduiding 190 staat voor het mechanische elektronisch gestuurde KE-Jetronic injectiesysteem van dit 190-model.
Toen de AVD de eerste Mercedessen 190E in begin 1985 in gebruik nam lag de prijs op Fl. 50.299,68 (€. 22.825,00). Bij de laatste leveringen in 1992 was dit gestegen tot FL. 65.000,63 (€. 29.496,00).
Mercedes-Benz heeft haar totale administratie van dienst-Mercedessen vernietigd. De AVD heeft minimaal 130 en vermoedelijk maximaal rond de 200 Mercedessen in gebruik gehad.
De AVD reed ook enkele 6 cilinder-exemplaren met een motorinhoud van 2.599 cc, 164 PK, een top van 218 kilometer en een acceleratie van 0-100 kilometer in 8.2 seconden.
Mercedes gaf de 190E in 1988 een ingrijpende facelift. Meest opvallend nieuwtje waren de plastic kantstrips op de deuren (de zogenaamde “Sacco-bretters”, vernoemd naar Bruno Sacco, ontwerper van de 190). Vanbinnen werd de 190 ruimer, comfortabeler en wat luxueuzer voor de inzittenden. Daarnaast werden de AVD-Mercedessen 190E van dit vernieuwde type met ingang van november 1990 (kentekens beginnend met de letter Y) voorzien van twee blauwe flitsers die tussen de koplampen en de grill werden ingebouwd.

error: Content is protected !!