Mercedes 190E. RS-50-HS. Alex 1247. 02

Deze foto;
Surveillance-eenheid (SE) 41 gaat in Driebergen op de kiek. Als eerste de bemensing op deze foto. Van links naar rechts zien we Jan Paul, Hans Siecker, Rob Snelleman, John Bennink (SE-commandant), Nico Milani, Rien Smits, Dick Donselaar, Cees Groenendijk, JP en Gerard Dekker. Deze SE had de Randstad en dan wat meer specifiek de autosnelwegen rond Rotterdam en Den Haag als bewakingsgebied.
Naast de Mercedes zien we een Porsche 911 targa met kenteken RT-06-FY en roepnummer Alex 1224 en een BMW 323i met kenteken RB-87-LL en roepnummer Alex 1229. Vooral dat laatste voertuig is een vreemde eend in de bijt. Zeer tegen de wens van de verkeerssurveillanten van de AVD ging commandant Kees Vogel in 1984 over tot de aanschaf van 20 BMW’s 323i. Bijnaam de beul van Beieren. Met 6 cilinders onder de motorkap respectabele prestaties een prima aanwinst. Ze werden alle binnen betrekkelijk korte termijn kapot gereden. Met als doel de dienstleiding ervan te overtuigen dat ze geen match waren voor de Porsches. Een opzet die voor wat betreft de BMW’s wél slaagde.
De RB-87-LL kwam uit 1983, net als de andere 20 exemplaren. Maar het voertuig stond enkele jaren in de showroom van BMW Nederland en werd zodoende pas in 1986 uitgeleverd, toen de glans van de overige BMW’s al af was. Opvallend detail: deze BMW heeft gele koplampen…..
Voor de Mercedessen 190 die één jaar later ten tonele verschenen lukte de opzet van het kapot rijden niet meer. “Die rot taxi’s waren niet kapot te krijgen”, aldus een AVD-er die graag anoniem wilde blijven.

Dit specifieke voertuig;
Datum afgifte kentekenbewijs deel I : 19-03-1987.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder benzinemotor met een inhoud van 1.996 cc. Motorvermogen 122 PK. Topsnelheid 195 kilometer / uur. Acceleratie van 0-100 kilometer in 10.9 seconden. Gewicht : 1.210 kilogram. De “E” achter de typeaanduiding 190 staat voor het mechanische elektronisch gestuurde KE-Jetronic injectiesysteem van dit 190-model.
Toen de AVD de eerste Mercedessen 190E in begin 1985 in gebruik nam lag de prijs op Fl. 50.299,68 (€. 22.825,00). Bij de laatste leveringen in 1992 was dit gestegen tot FL. 65.000,63 (€. 29.496,00).
Mercedes-Benz heeft haar totale administratie van dienst-Mercedessen vernietigd. De AVD heeft minimaal 130 en vermoedelijk maximaal rond de 200 Mercedessen in gebruik gehad.
De AVD reed ook enkele 6 cilinder-exemplaren met een motorinhoud van 2.599 cc, 164 PK, een top van 218 kilometer en een acceleratie van 0-100 kilometer in 8.2 seconden.
Mercedes gaf de 190E in 1988 een ingrijpende facelift. Meest opvallend nieuwtje waren de plastic kantstrips op de deuren (de zogenaamde “Sacco-bretters”, vernoemd naar Bruno Sacco, ontwerper van de 190). Vanbinnen werd de 190 ruimer, comfortabeler en wat luxueuzer voor de inzittenden. Daarnaast werden de AVD-Mercedessen 190E van dit vernieuwde type met ingang van november 1990 (kentekens beginnend met de letter Y) voorzien van twee blauwe flitsers die tussen de koplampen en de grill werden ingebouwd.

Scroll Up
error: Content is protected !!