Mercedes 190E. RS-40-HS. Alex 1248. 01

Algemene Verkeersdienst, Rijkspolitie, Alex 1264, SR-11-ZT, Alex 1248, RS-40-HS, Piet van Barneveld.

Deze foto;
We schrijven mei 1989 en de locatie is de Hoofdstraat in Driebergen. Oud AVD-er Aart Batenburg is hoofd commerciële training dealerorganisatie bij de Nederlandse Mercedes-Benz importeur.
Vanuit Stuttgart kreeg Batenburg het verzoek of hij een contact kon leggen met de AVD voor een bezoek van Oostenrijkse of Zwitserse politiemensen en medewerkers van Mercedes-Benz. Men wilde aldaar ook Mercedes gaan rijden. De betreffende mensen werden ontvangen door commandant AVD Cees Doornhein. Waarna zij meegingen op surveillance. Tot slot werd Mercedes-Benz Nijkerk aangedaan waar de AVD-Mercedessen verder werden opgebouwd. Hier hield het hoofd van de politie technische dienst (PTD) Delft ook een presentatie voor de buitenlandse delegatie. Het is onbekend of zij uiteindelijk ook Mercedes zijn gaan rijden.
Geheel links in beeld in het witte tuniek staat AVD-verkeerssurveillant Piet van Barneveld.
Qua voertuigen staat geheel rechts in beeld de Alex 1248 met kenteken RS-40-HS.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder benzinemotor met een inhoud van 1.996 cc. Motorvermogen 122 PK. Topsnelheid 195 kilometer / uur. Acceleratie van 0-100 kilometer in 10.9 seconden. Gewicht : 1.210 kilogram. De “E” achter de typeaanduiding 190 staat voor het mechanische elektronisch gestuurde KE-Jetronic injectiesysteem van dit 190-model.
Toen de AVD de eerste Mercedessen 190E in begin 1985 in gebruik nam lag de prijs op Fl. 50.299,68 (€. 22.825,00). Bij de laatste leveringen in 1992 was dit gestegen tot FL. 65.000,63 (€. 29.496,00).
Mercedes-Benz heeft haar totale administratie van dienst-Mercedessen vernietigd. De AVD heeft minimaal 130 en vermoedelijk maximaal rond de 200 Mercedessen in gebruik gehad.
De AVD reed ook enkele 6 cilinder-exemplaren met een motorinhoud van 2.599 cc, 164 PK, een top van 218 kilometer en een acceleratie van 0-100 kilometer in 8.2 seconden.
Mercedes gaf de 190E in 1988 een ingrijpende facelift. Meest opvallend nieuwtje waren de plastic kantstrips op de deuren (de zogenaamde “Sacco-bretters”, vernoemd naar Bruno Sacco, ontwerper van de 190). Vanbinnen werd de 190 ruimer, comfortabeler en wat luxueuzer voor de inzittenden. Daarnaast werden alle AVD-Mercedessen 190 van dit vernieuwde type voorzien van twee blauwe flitsers die tussen de koplampen en de grill werden ingebouwd.

error: Content is protected !!