Deze foto;
Vóór de AVD haar definitieve steunpunt in Breda betrok, waaierden de surveillanten uit vanuit een voormalige Marechausseekazerne. Het is bij dit tijdelijk onderkomen dat deze plaat geschoten is.
Naast deze Mercedes zien we tevens een Porsche 911-964 targa met kenteken YL-81-FL en roepnummer Alex 1205, later overgaand in Alex 1243 (zie ook op https://www.rijkspolitie.nl/diversen/attachment/stornophone-6000-bewerkt/#main). Helemaal vooraan in beeld staat een Volkswagen Passat met kenteken YV-25-KY en roepnummer Alex 1432.
Dit specifieke voertuig;
Inzet voor steunpunt zuidwest (Breda).
Voertuignummer politie technische dienst : 61.5492.
Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder benzinemotor met een inhoud van 1.996 cc. Motorvermogen 122 PK. Topsnelheid 195 kilometer / uur. Acceleratie van 0-100 kilometer in 10.9 seconden. Gewicht : 1.210 kilogram. De “E” achter de typeaanduiding 190 staat voor het mechanische elektronisch gestuurde KE-Jetronic injectiesysteem van dit 190-model.
Toen de AVD de eerste Mercedessen 190E in begin 1985 in gebruik nam lag de prijs op Fl. 50.299,68 (€. 22.825,00). Bij de laatste leveringen in 1992 was dit gestegen tot FL. 65.000,63 (€. 29.496,00).
Mercedes-Benz heeft haar totale administratie van dienst-Mercedessen vernietigd. De AVD heeft minimaal 130 en vermoedelijk maximaal rond de 200 Mercedessen in gebruik gehad.
De AVD reed ook enkele 6 cilinder-exemplaren met een motorinhoud van 2.599 cc, 164 PK, een top van 218 kilometer en een acceleratie van 0-100 kilometer in 8.2 seconden.
Mercedes gaf de 190E in 1988 een ingrijpende facelift. Meest opvallend nieuwtje waren de plastic kantstrips op de deuren (de zogenaamde “Sacco-bretters”, vernoemd naar Bruno Sacco, ontwerper van de 190). Vanbinnen werd de 190 ruimer, comfortabeler en wat luxueuzer voor de inzittenden. Daarnaast werden de meeste AVD-Mercedessen 190E van dit vernieuwde type voorzien van twee blauwe flitsers die tussen de koplampen en de grill werden ingebouwd.