Mercedes 190E. LX-81-XG. Alex1262. 03

Deze foto;
In 1984 werden twintig BMW’s 323i uitgereikt aan de AVD. De AVD-verkeerssurveillanten die ermee moesten gaan rijden waren er bepaald niet blij mee. En deze BMW’s overleefden dan ook niet.
Gevolg was dat AVD-commandant Kees Vogel op zoek moest naar een ander alternatief voor zijn Porsches. De keuze viel daarbij op de Mercedes 190E.
Net als de BMW’s was ook de 190 met een 1.8 motor en vier versnellingen intern erg impopulair. Het aantal foto’s van dit merk en type surveillancevoertuig daalde dan ook drastisch ten opzichte van de Porsches-foto’s.
Uitzondering : de eerste leveringsseries van de Mercedes. Daarvan werden nog redelijk wat foto’s geschoten. Zoals van deze Alex 1262. Naast de 190E staat AVD-verkeerssurveillant Kees de Koning.
Mercedes-Benz had er alles aan gedaan om de uitvoering van de 190’s zoveel mogelijk op die van de Porsches te laten lijken. Een megafoon, een achterruitenwisser etc etc. Het was allemaal zoveel mogelijk identiek. En bij de eerste tranches probeerde men ook door een open dak de 190’s geschikt te maken voor de filestaartbeveiliging. Een onmogelijke gedachte. Kilometers lang op vaak hoge snelheid achteruit rijden over de vluchtstrook waarbij de bijrijder staande door het open dak het achteropkomende verkeer waarschuwde was ergonomisch domweg onmogelijk vanwege de plaats van de bijrijdersstoel ten opzichte van het open dak. Maar ook technisch bezien was dit een heilloze missie. Met de motor voorin in plaats van achterin zoals bij de Porsches hadden de Mercedesmotoren al snel de neiging oververhit te raken.

Dit specifieke voertuig;
Inzet voor het bureau vorming en instruktie (BVI).

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder benzinemotor met een inhoud van 1.996 cc. Motorvermogen 122 PK. Topsnelheid 195 kilometer / uur. Acceleratie van 0-100 kilometer in 10.9 seconden. Gewicht : 1.210 kilogram. De “E” achter de typeaanduiding 190 staat voor het mechanische elektronisch gestuurde KE-Jetronic injectiesysteem van dit 190-model.
Toen de AVD de eerste Mercedessen 190E in begin 1985 in gebruik nam lag de prijs op Fl. 50.299,68 (€. 22.825,00). Bij de laatste leveringen in 1992 was dit gestegen tot FL. 65.000,63 (€. 29.496,00).
Mercedes-Benz heeft haar totale administratie van dienst-Mercedessen vernietigd. De AVD heeft minimaal 130 en vermoedelijk maximaal rond de 200 Mercedessen in gebruik gehad.
De AVD reed ook enkele 6 cilinder-exemplaren met een motorinhoud van 2.599 cc, 164 PK, een top van 218 kilometer en een acceleratie van 0-100 kilometer in 8.2 seconden.
Mercedes gaf de 190E in 1988 een ingrijpende facelift. Meest opvallend nieuwtje waren de plastic kantstrips op de deuren (de zogenaamde “Sacco-bretters”, vernoemd naar Bruno Sacco, ontwerper van de 190). Vanbinnen werd de 190 ruimer, comfortabeler en wat luxueuzer voor de inzittenden. Daarnaast werden de AVD-Mercedessen 190E van dit vernieuwde type met ingang van november 1990 (kentekens beginnend met de letter Y) voorzien van twee blauwe flitsers die tussen de koplampen en de grill werden ingebouwd.

Scroll Up
error: Content is protected !!