Deze foto;
Het is voorjaar 1985 en de AVD neemt officieel de eerste tranche van 20 nieuwe Mercedessen 190E in ontvangst bij Mercedes-Benz Nijkerk. Van links naar rechts zien we de heer Körper, CEO van Mercedes-Benz Nederland, dan de tweede man van de AVD, de Majoor Jaap Kleppers, AVD-commandant Kees Vogel en geheel rechts Piet Schenk, verkoopdirecteur Mercedes-Benz Nederland. De verkeerssurveillanten van de AVD waren bepaald ongelukkig met deze nieuwe voertuigen. Het lukte hen om de eerder verstrekte BMW’s 323i via de achterdeur af te laten voeren met het predikaat “ongeschikt voor de autosnelwegsurveillance”. Bij de Mercedessen zou dit niet gaan lukken. Zoals een AVD-verkeerssurveillant eens tegen ons zei “Wat we ook probeerden, die taxi’s waren niet stuk te krijgen…………”
Voor zover zichtbaar zien we van rechts naar links de volgende kentekens en roepnummers: LX-83-XG / Alex 1260, LX-66-XG / Alex 1254, LV-17-FZ / Alex 1253, (LV-34-DX / Alex 1265), LX-77-XG / Alex 1259, LX-82-XG / Alex 1256, LX-72-XG / Alex 1257 en de LX-68-XG / Alex 1251.
Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder benzinemotor met een inhoud van 1.996 cc. Motorvermogen 122 PK. Topsnelheid 195 kilometer / uur. Acceleratie van 0-100 kilometer in 10.9 seconden. Gewicht : 1.210 kilogram. De “E” achter de typeaanduiding 190 staat voor het mechanische elektronisch gestuurde KE-Jetronic injectiesysteem van dit 190-model.
Toen de AVD de eerste Mercedessen 190E in begin 1985 in gebruik nam lag de prijs op Fl. 50.299,68 (€. 22.825,00). Bij de laatste leveringen in 1992 was dit gestegen tot FL. 65.000,63 (€. 29.496,00).
Mercedes-Benz heeft haar totale administratie van dienst-Mercedessen vernietigd. De AVD heeft minimaal 130 en vermoedelijk maximaal rond de 200 Mercedessen in gebruik gehad.
De AVD reed ook enkele 6 cilinder-exemplaren met een motorinhoud van 2.598 cc, 164 PK, een top van 218 kilometer en een acceleratie van 0-100 kilometer in 8.2 seconden.
Mercedes gaf de 190E in 1988 een ingrijpende facelift. Meest opvallend nieuwtje waren de plastic kantstrips op de deuren (de zogenaamde “Sacco-bretters”, vernoemd naar Bruno Sacco, ontwerper van de 190). Vanbinnen werd de 190 ruimer, comfortabeler en wat luxueuzer voor de inzittenden. Daarnaast werden alle AVD-Mercedessen 190 van dit vernieuwde type voorzien van twee blauwe flitsers die tussen de koplampen en de grill werden ingebouwd.