Mercedes 190E. SR-18-ZT. Alex 1289. 03

Deze foto;
De executieve dienst van de AVD was verdeeld in surveillance-eenheden (SE’s). Tot 1982 had ieder surveillantenkoppel een “eigen” voertuig. In de basis kwam daar niemand anders aan. Dat lijkt overdreven luxe maar AVD-baas Kees Vogel kon telkens weer met cijfers onderbouwen dat dit systeem kostenbesparing opleverde. AVD-verkeerssurveillanten werkten dus in hun Porsche, Range Rover of onopvallend surveillancevoertuig. Vanaf 1982 kreeg iedere SE een cluster voertuigen waar de surveillanten afwisselend in reden.
Terug naar deze foto.
Achter de AVD-basis in Driebergen lag sportterrein de Woerd. Een plek waar regelmatig groepsfoto’s gemaakt werden, zoals deze, waarop we SE61 zien.
SE61 had als vast bewakingsgebied het centrum van het land zoals dat toen voorheen toebedeeld was aan de groep basissurveillance (GBS): oost-west liep het over de A12 van Veenendaal tot Gouda. Noord-zuid van A2 Abcoude tot Vianen. SE61 had hier de zogenaamde totale verkeerszorg (TVZ). Dat wil zeggen dat alle ongevallen door de AVD werden opgenomen en afgehandeld, met uitzondering van het gebied van de gemeentepolitie Utrecht rondom Oudenrijn.
De AVD-verkeerssurveillanten in beeld. Van links naar rechts zien we Gert van Wijk, Bob Melief, Frits Zwanenburg, Loek Tomassen, Rienk Hoekstra, Harry te Nijenhuis, Berend Tanis, Bob Staal, Roel van Driel, Aris van Asch, Theo Grosman en Jan Kip.
De voertuigen van links naar rechts : Porsche 911 targa, kenteken RT-03-FY en roepnummer Alex 1225, Range Rover met kenteken ND-65-YB en roepnummer Alex 1406, Opel Kadett 2.0i GSI met kenteken XX-16-LD en roepnummer Alex 1513 en geheel rechts deze Mercedes 190E met kenteken SR-18-ZT en roepnummer Alex 1289.

Dit specifieke voertuig;
Datum afgifte kentekenbewijs deel I : 05-01-1988.
Voertuignummer politie technische dienst 60.2468.
Aanvang inzet 22-04-1988 en afvoer uit de vloot 05-02-1991.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder benzinemotor met een inhoud van 1.996 cc. Motorvermogen 122 PK. Topsnelheid 195 kilometer / uur. Acceleratie van 0-100 kilometer in 10.9 seconden. Gewicht : 1.210 kilogram. De “E” achter de typeaanduiding 190 staat voor het mechanische elektronisch gestuurde KE-Jetronic injectiesysteem van dit 190-model.
Toen de AVD de eerste Mercedessen 190E in begin 1985 in gebruik nam lag de prijs op Fl. 50.299,68 (€. 22.825,00). Bij de laatste leveringen in 1992 was dit gestegen tot FL. 65.000,63 (€. 29.496,00).
Mercedes-Benz heeft haar totale administratie van dienst-Mercedessen vernietigd. De AVD heeft minimaal 130 en vermoedelijk maximaal rond de 200 Mercedessen in gebruik gehad.
De AVD reed ook enkele 6 cilinder-exemplaren met een motorinhoud van 2.599 cc, 164 PK, een top van 218 kilometer en een acceleratie van 0-100 kilometer in 8.2 seconden.
Mercedes gaf de 190E in 1988 een ingrijpende facelift. Meest opvallend nieuwtje waren de plastic kantstrips op de deuren (de zogenaamde “Sacco-bretters”, vernoemd naar Bruno Sacco, ontwerper van de 190). Vanbinnen werd de 190 ruimer, comfortabeler en wat luxueuzer voor de inzittenden. Daarnaast werden de AVD-Mercedessen 190E van dit vernieuwde type met ingang van november 1990 (kentekens beginnend met de letter Y) voorzien van twee blauwe flitsers die tussen de koplampen en de grill werden ingebouwd.

error: Content is protected !!