Mercedes 190D. DR-XG-82. Roepnummer onbekend

Deze foto;
Na actieve diensttijd op de oprit van AVD-er John Bennink…………………..

Dit specifieke voertuig;
Inzet voor actiecentrum naleving snelheidslimieten (ANS).
Datum afgifte kentekenbewijs deel I : 11-03-1992.
Aanvang inzet voor de AVD : 09-11-1992.
Deze Mercedes had destijds een cataloguswaarde van FL. 60.851,04 ofwel €. 27.613,00.
Voertuignummer politie technische dienst : 12.0001.
Dit dienstvoertuig was niet voorzien van verbindingsmiddelen en stoptransparanten, wel van optische (blauw kleefzwaailicht) en geluidssignalen.
ANS viel rechtstreeks onder het Ministerie van Justitie en dus ook onder de budgetten van dáár.
John Bennink was in dienst van de AVD en tevens de baas van ANS, namens het Ministerie van Justitie. Bennink had op grond van die functie veel contacten in den lande die hij bezocht. Voor die dienstreizen gebruikte hij onopvallende voertuigen van de AVD. Wat nog wel eens leidde tot brandstofverbruik waar de budgethouders van de betreffende voertuigen gematigd enthousiast over waren. Met als gevolg dat Bennink aan het Ministerie van Justitie vroeg of hij een voertuig kon leasen. Groen licht volgde. Waarna Bennink bij Mercedes-Benz Nederland deze 190d, een company-car, aantrof. En net als bij de gemeentepolitie Den Haag bleek ook hier dat de Mercedes 190d een goede en goedkope dienstauto was. Met een kilometerprijs die lag onder die van het standaard dienstvoertuig binnen het Korps Rijkspolitie in die tijd: de Volvo 440 op LPG.
Bennink omschrijft de 190d als “traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag. Maar enorm solide. Hij had wel iets.”
De datum afvoer uit de leasevloot van ANS van deze 190d lag op 27-04-1994 bij een kilometerstand van 90.000.
Waarna Bennink deze Mercedes privé overnam tot hij en de 190d in 1997 afscheid van elkaar namen bij een tellerstand van 210.000.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder diesel motor met een inhoud van 1.997 cc. Motorvermogen 75 PK. Topsnelheid 160 kilometer / uur. Acceleratie van 0-100 kilometer in 17.9 seconden. Gewicht : 1.145kilogram.
Mercedes gaf de 190 in 1988 een ingrijpende facelift. Meest opvallend nieuwtje waren de plastic kantstrips op de deuren (de zogenaamde “Sacco-bretters”, vernoemd naar Bruno Sacco, ontwerper van de 190). Vanbinnen werd de 190 ruimer, comfortabeler en wat luxueuzer voor de inzittenden. Daarnaast werden de AVD-Mercedessen 190E van dit vernieuwde type met ingang van november 1990 (kentekens beginnend met de letter Y) voorzien van twee blauwe flitsers die tussen de koplampen en de grill werden ingebouwd.

Scroll Up
error: Content is protected !!