BMW K100RT. Kenteken en roepnummer onbekend. 05

Deze foto;
AVD-motorsurveillant Guido van Rooijen in volle vaart tijdens een snelle bocht. De plaat is vermoedelijk op oefenterrein “De Vlasakkers” genomen. Waar onder andere de AVD haar rijtrainingen deed.
Guido heeft geen idee waarom hij wél in zijn leren saloped van de dienst rijdt (met volledige bewapening) maar niet het leren motorjack draagt van de Groep Motorsurveillance (GMS). In plaats daarvan draagt hij de standaard blouson die ook op de landgroep gedragen werd.

Dit type voertuig (technische gegevens);
BMW K100RT (Reise Tourer) werd geproduceerd van 1984 tot 1989. Er rolden totaal 22.335 exemplaren van de band bij BMW.
De motorblokken van de K100-modellen hadden een vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor. Zonder AVD-opbouw woog deze motorfiets 253 kilogram en. De topsnelheid lag op 215 kilometer per uur. De K-motoren van de AVD hadden alle een mobilofoon aan boord die met een in de helm ingebouwde headset en een spreeksleutel bij het linker handvat op het stuur konden worden bediend. Op de bovenzijde van de mobilofoonkist was het roepnummer geplakt, ten behoeve van luchtherkenning vanuit de dienstheli’s. Aan de achterzijde van deze kist was het nummer eveneens, iets kleiner, weergegeven. De opbouw van de blauwe optische signalen kende drie varianten. Bij de eerste series die geleverd werden waren kleine blauwe flitsers gemonteerd op de valbeugels naast de oranje kuip (type 1). Achter de mobilofoonkist was hetzij een blauwe flitser hetzij een in hoogte verstelbaar blauw zwaailicht gemonteerd. Vervolgens werden deze blauwe zwaailichten wat groter terwijl ze op dezelfde plek gemonteerd bleven (type 2). Bij de latere modellen werden de blauwe flitsers helderder en groter en ze verhuisden naar de voorzijde van de spiegels (type 3). De ruit op de kuip kende twee types. Model één was behoorlijk gestroomlijnd maar bood te weinig weerstand tegen de elementen. BMW leverde kleine kegjes die tussen de kuip en de ruit geschroefd konden worden waardoor de ruiter rechterop kwam te staan. Het tweede model was een meer rechtopstaande ruit die minder sportief oogde maar voor de rijder wel betere bescherming bood. Op alle AVD-motoren werden valbeugels bij de kuip en de kofferset gemonteerd.

error: Content is protected !!