BMW K100RT. Kentekens en roepnummers onbekend. 01

Deze foto;
Goor (Overijssel) kent een eigen wielerronde : de ronde van Goor. In 1993 deed de Afdeling Motorsurveillance (AMS) van de AVD voor deze ronde de begeleiding. Deze foto is in dit jaar en tijdens dit evenement genomen. We zien BMW’s K100RT en K100LT door elkaar staan. Eenvoudigst herkenbare verschil? De 100LT’s hebben witten spiegels met blauwe flitsers ervoor gemonteerd. Geheel rechts in beeld staat een DAF-bus van de AVD waaraan een aanhanger gekoppeld zit met reservemotoren.

Dit type voertuig (technische gegevens);
De BMW K100RT (Reise Tourer) werd in een totaal aantal van 22.335 exemplaren geproduceerd van 1984 tot 1989. De 100RT had een 988 CC vier cilinder vloeistof gekoeld motorblok in lijn (cilinders naast elkaar geplaatst) en vijf versnellingen. Deze motorfiets leverde 90 PK en had een topsnelheid van 215 kilometer per uur. Het eigen gewicht zonder AVD-opbouw bedroeg 253 kilogram.
De AVD kreeg de K100RT geleverd van 1986 tot en met 1990. Op alle AVD-motoren van het K-type werden valbeugels bij de kuip en schuin onder het zadel gemonteerd.
De K100RT-motoren van de AVD hadden een oranje gespoten stroomlijn (“kuip”). Deze fietsen werden geleverd met twee types ruit op de stroomlijn. De exemplaren met de opleverjaren 1986 en 1987 waren voorzien van een fraai gestroomlijnde variant met een spoilertje. Hoewel mooi om te zien bood deze ruit matig weerstand tegen de elementen. Als oplossing leverde BMW kleine kegjes die tussen de kuip en de ruit geschroefd konden worden waardoor de ruit iets meer rechtop kwam te staan. De BMW 100RT’s die van 1988 tot en met 1991 werden uitgeleverd hadden alle een minder fraai ogende rechter opstaande ruit die de motorsurveillanten beter beschermde tegen weerinvloeden.
De opbouw van de blauwe optische signalen op de BMW K100RT kende twee varianten. Bij de eerste series waren kleine blauwe flitsers gemonteerd op de valbeugels naast de stroomlijn en achter de mobilofoonkist. Bij latere modellen werden deze blauwe flitsers vervangen door wat grotere zwaailichten die op dezelfde plek gemonteerd bleven. Deze lampen hadden als nadeel dat het binnenwerk zeer gevoelig was voor vuil en pekel.
De 100RT’s hadden een mobilofoon van het merk Teletron aan boord. Bij de eerste leveranties was de mobilofoon nog niet met een snoer verbonden aan een headset in de helm. Later wel. Alle exemplaren hadden een spreeksleutel bij het linker handvat op het stuur.
Ten behoeve van luchtherkenning vanuit de dienstheli’s was op de bovenzijde van de mobilofoonkist in zo groot mogelijke cijfers het roepnummer geplakt. Aan de achterzijde van deze kist was het nummer eveneens, iets kleiner, weergegeven.
BMW K100LT;
De BMW K100LT (Luxus Tourer) werd in een totaal aantal van 14.899 stuks geproduceerd van 1986 tot 1991. De 100RT had een vier cilinder vloeistof gekoeld motorblok in lijn (cilinders naast elkaar gelegen) en vijf versnellingen. Deze motorfiets leverde 90 PK en had een topsnelheid van 215 kilometer per uur. Het eigen gewicht zonder AVD-opbouw bedroeg 263 kilogram.
Het verschil met het type K100RT was dat de K100LT voorzien was van het zogenaamde Nivomat-veersysteem dat zich automatisch aan de belasting van de motorfiets aanpaste, een comfortzadel en met ingang van 1988 ook ABS.
De BMW K100LT (Luxus Tourer) werd in een totaal aantal van 14.899 stuks geproduceerd van 1986 tot 1991. De 100LT had een vier cilinder vloeistof gekoeld motorblok in lijn (cilinders naast elkaar gelegen) en vijf versnellingen. Deze motorfiets leverde 90 PK en had een topsnelheid van 215 kilometer per uur. Het eigen gewicht zonder AVD-opbouw bedroeg 263 kilogram.
K100LT;
Het verschil met het type K100RT was dat de K100LT voorzien was van het zogenaamde Nivomat-veersysteem dat zich automatisch aan de belasting van de motorfiets aanpaste, een comfortzadel en met ingang van 1988 ook ABS.
De AVD kreeg de K100LT voor het eerst geleverd in 1991.
Op alle AVD-motoren van het K-type werden valbeugels bij de kuip en schuin onder het zadel gemonteerd.
De K100LT-motoren van de AVD hadden een witte stroomlijn (“kuip”) die deels oranje bestickerd was en ze werden met één statisch type ruit geleverd.
De blauwe flitsers werden nu vóór de spiegels gemonteerd terwijl achterop de motor een in hoogte verstelbaar zwaailicht prijkte.
De 100LT’s hadden een mobilofoon aan boord met een spreeksleutel bij het linker handvat op het stuur.
Alle K100LT’s die vanaf februari 1991 in de AVD-vloot kwamen hadden twee mobilofoons (Stornophone) gemonteerd onder de ruit. Één ervan voor contact met de Alexcentrale in Driebergen en één voor onderling contact.
Ten behoeve van luchtherkenning vanuit de dienstheli’s was op de bovenzijde van de mobilofoonkist in zo groot mogelijke cijfers het roepnummer geplakt. Aan de achterzijde van deze kist was het nummer eveneens, iets kleiner, weergegeven.

Scroll Up
error: Content is protected !!