BMW K100LT. Kentekens en roepnummers onbekend. 05

Deze foto;
AVD-motorsurveillant Harry Zweers aan het werk in Goor (Overijssel) tijdens de ronde van Goor. In 1993 deed de Afdeling Motorsurveillance (AMS) van de AVD voor deze ronde de begeleiding. Deze foto is in dit jaar en tijdens dit evenement genomen. Let op de handschoenen van Zweers. Het zijn wielrenhandschoenen die wat bescherming moesten bieden bij een eventuele valpartij. Vermoedelijk in verband met de aankomende fusie heeft hij de Rijkspolitiester uit zijn borstzakje gehaald. Achter hem is nog net een collega surveillant te zien. Deze rijdt op een K1100LT die inmiddels in de KLPD-striping zit terwijl de surveillant zelf nog het volledige AVD-uniform draagt.

Dit type voertuig (technische gegevens);
De BMW K100LT (Luxus Tourer) werd in een totaal aantal van 14.899 stuks geproduceerd van 1986 tot 1991. De 100LT had een vier cilinder vloeistof gekoeld motorblok in lijn (cilinders naast elkaar gelegen) en vijf versnellingen. Deze motorfiets leverde 90 PK en had een topsnelheid van 215 kilometer per uur. Het eigen gewicht zonder AVD-opbouw bedroeg 263 kilogram.
Het verschil met het type K100RT was dat de K100LT voorzien was van het zogenaamde Nivomat-veersysteem dat zich automatisch aan de belasting van de motorfiets aanpaste, een comfortzadel en met ingang van 1988 ook ABS.
De AVD kreeg de K100LT voor het eerst geleverd in 1991.
Op alle AVD-motoren van het K-type werden valbeugels bij de kuip en schuin onder het zadel gemonteerd.
De K100LT-motoren van de AVD hadden een witte stroomlijn (“kuip”) die deels oranje bestickerd was en ze werden met één statisch type ruit geleverd.
De blauwe flitsers werden nu vóór de spiegels gemonteerd terwijl achterop de motor een in hoogte verstelbaar zwaailicht prijkte.
De 100LT’s hadden een mobilofoon aan boord met een spreeksleutel bij het linker handvat op het stuur.
Alle K100LT’s die vanaf februari 1991 in de AVD-vloot kwamen hadden twee mobilofoons (Stornophone) gemonteerd onder de ruit. Één ervan voor contact met de Alexcentrale in Driebergen en één voor onderling contact.
Ten behoeve van luchtherkenning vanuit de dienstheli’s was op de bovenzijde van de mobilofoonkist in zo groot mogelijke cijfers het roepnummer geplakt. Aan de achterzijde van deze kist was het nummer eveneens, iets kleiner, weergegeven.

Scroll Up
error: Content is protected !!