BMW K100LT. Kentekens en roepnummers onbekend. 09

Deze foto;
Goor (Overijssel) kent een eigen wielerronde : de ronde van Goor. In 1993 deed de Afdeling Motorsurveillance (AMS) van de AVD voor deze ronde de begeleiding. Deze foto is in dit jaar en tijdens dit evenement genomen. Op deze afbeelding, genomen tijdens een rustmoment, is mooi de diversiteit van het rollend motormaterieel van dat moment te zien. Van links naar rechts zien we een K1100RT in volledige rijkspolitie-trim. Daarnaast een K100LT, eveneens in volledige rijkspolitie-trim. Daar rechts van staat een ouder type K100RT maar wel in de nieuwe KLPD(“Dumbar-“)striping en helemaal rechts staat een K1100LT in rijkspolitie-trim maar. De bestickering wijkt iets af van de linker twee fietsen en ook het woordje “RIJKS” is weg gelaten op de kuip : de fusie is een feit………….

Deze types voertuigen (technische gegevens);
De BMW K100LT (Luxus Tourer) werd in een totaal aantal van 14.899 stuks geproduceerd van 1986 tot 1991. De 100LT had een vier cilinder vloeistof gekoeld motorblok in lijn (cilinders naast elkaar gelegen) en vijf versnellingen. Deze motorfiets leverde 90 PK en had een topsnelheid van 215 kilometer per uur. Het eigen gewicht zonder AVD-opbouw bedroeg 263 kilogram.
Het verschil met het type K100RT was dat de K100LT voorzien was van het zogenaamde Nivomat-veersysteem dat zich automatisch aan de belasting van de motorfiets aanpaste, een comfortzadel en met ingang van 1988 ook ABS.
De AVD kreeg de K100LT voor het eerst geleverd in 1991.
Op alle AVD-motoren van het K-type werden valbeugels bij de kuip en schuin onder het zadel gemonteerd.
De K100LT-motoren van de AVD hadden een witte stroomlijn (“kuip”) die deels oranje bestickerd was en ze werden met één statisch type ruit geleverd.
De blauwe flitsers werden nu vóór de spiegels gemonteerd terwijl achterop de motor een in hoogte verstelbaar zwaailicht prijkte.
De 100LT’s hadden een mobilofoon aan boord met een spreeksleutel bij het linker handvat op het stuur.
Alle K100LT’s die vanaf februari 1991 in de AVD-vloot kwamen hadden twee mobilofoons (Stornophone) gemonteerd onder de ruit. Één ervan voor contact met de Alexcentrale in Driebergen en één voor onderling contact.
Ten behoeve van luchtherkenning vanuit de dienstheli’s was op de bovenzijde van de mobilofoonkist in zo groot mogelijke cijfers het roepnummer geplakt. Aan de achterzijde van deze kist was het nummer eveneens, iets kleiner, weergegeven.

De BMW K1100LT (Luxus Tourer) werd geproduceerd van 1991 tot 1998. Er rolden totaal 22.757 exemplaren van de band bij BMW.
De motorblokken van de K1100-modellen hadden een vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor. Zonder AVD-opbouw woog deze motorfiets 290 kilogram. De topsnelheid lag op 210 kilometer per uur. De K-motoren van de AVD hadden alle mobilofoon aan boord die met een in de helm ingebouwde headset en een spreeksleutel bij het linker handvat op het stuur konden worden bediend.
Ten behoeve van luchtherkenning vanuit de dienstheli’s was op de bovenzijde van de mobilofoonkist in zo groot mogelijke cijfers het roepnummer geplakt. Aan de achterzijde van deze kist was het nummer eveneens, iets kleiner, weergegeven. Ten opzichte van de K100-serie was de kuip iets anders en ook iets meer naar voren geplaatst. Dit leidde tot een wat comfortabelere werkplek voor de AVD-surveillanten. Verder had de K100RT een elektrisch verstelbare voorruit.
Op alle exemplaren werden valbeugels bij de kuip en schuin onder het zadel gemonteerd.

Scroll Up
error: Content is protected !!