356 cabrio. MU-00-80. 01

Deze foto;
Deze kiek is er één in een kleine serie van drie, uit het archief van Jelte van der Heide. Van der Heide was de man die samen met de oprichter en commandant van onze autosnelwegpolitie, Kees Vogel, vanaf dag één de kar trok.
Dus de hele aanloop en de daadwerkelijke start: van der Heide was erbij en gaf mede richting.
Op deze foto’s zien we iets wat toen nog behoorlijk gebruikelijk was: een verkeerssurveillant die zijn vrouw meeneemt als gastrijdster. De officiële versie was dat de partners van verkeerssurveillanten een paar uur konden ervaren wat hun echtgenoot iedere dag tegenkwam in het verkeer. Maar het waren natuurlijk ook gewoon mooie ritten om mee te maken: in een flitsende Porsche van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS).
Hier staan van der Heide en echtgenote vóór de Politie Technische Dienst, eveneens gevestigd in de toenmalige Alexander-kazerne in Den Haag, gereed om te vertrekken.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356b en 356c. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.8 seconden van 0-100 kilometer per uur. In 1967 liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356 cabrio.

error: Content is protected !!