356 cabrio. MU-00-81. 05

Deze foto;
De commandant van de sectie bijzondere verkeerstaken (SBV), de toenmalige Kapitein Vogel, was een vindingrijk man, een visionair. Of, zoals hij in het blad “binnenlands bestuur” eens werd genoemd: een entrepreneur in overheidsdienst. Vogel zag dingen om zich heen, dacht erover na en kwam met ideeën. In die jaren waren er grote aantallen verkeersongevallen op ons ontluikende autosnelwegennet. Vogel bedacht dat het een goed idee was om aan boord van zijn voertuigen naast een EHBO-set een artsenkoffer te plaatsen met méér instrumenten dan de gemiddelde EHBO-er gebruikte. Hier zien we een verkeerssurveillant die ten behoeve van de foto het medisch instrumentarium exposeert.
De foto is gemaakt eind 1966 – begin 1967. De wachtmeester heeft het nieuwe uniform aan wat in de loop van 1966 werd uitgereikt aan de wachtmeesters van het Korps Rijkspolitie. De Porsche zit nog niet in de op stapel zijnde oranje bestickering.

Dit specifieke voertuig;
Datum binnenkomst bij Pon: 01-04-1963. Datum afgifte deel 1 kentekenbewijs : 05-04-1963.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Porsche 356 cabrio. Porsche produceerde tussen 1948 en 1965 totaal 76.302 exemplaren in diverse uitvoeringen en motorvarianten. De sectie bijzondere verkeerstaken (SBV) en later de Algemene Verkeersdienst (AVD) reed met twee modellen: de 356b en 356c. Het B-model met een 1.582 CC (“1.6 liter”) motorblok leverde 60 PK en had een topsnelheid van 155 kilometer per uur.
Later reed de dienst ook de 356C met eenzelfde motorinhoud (1.582 CC / “1.6 liter”). Deze had een vermogen van 95 PK en een topsnelheid van 175 kilometer per uur. Het C-model sprintte in 11.9 seconden van 0-100 kilometer per uur. In 1967 liet AVD-commandant Kees Vogel deze Porsches voorzien van oranje bestickering. De dienst reed 42 Porsches van het type 356 cabrio.

error: Content is protected !!