Nissan Primera GTE. DG-VR-14. Alex 1512. 01

Deze foto;
Op de Alex 1221 (kenteken ZV-87-JX) zien we met de linker hand op de voorruitstijl Hans Leenheer en met zijn rechtervoet op de bumper Edwin Kempers. Boven hem (met donker haar) Willem Schenderling.
Op de rolbeugel van de Alex 1229 (kenteken DR-TF-82) zien we aan de bestuurderszijde Jan Leuverink en naast hem zittend Rob Kunst. Met de handen op de rug staat Henk Hogeveen. Voor op de bumper zittend (met de handen gevouwen) Nico Vissers. Achter hem staand (leunend op de voorruitstijl) Bert Krikke. De vrouwelijke collega is Marieke Veldhuis.
Qua voertuigen verder geheel links in beeld een Mercedes 190E, roepnummer Alex 1239 en kenteken YV-49-PF.

Achtergronden onopvallende AVD-voertuigen;
In 1971 zag de groep onopvallende surveillance (GOS) het levenslicht. De GOS kwam voort uit de Traffipax Surveillancegroep (TSG). Bij een interne reorganisatie in 1982 werd de GOS na 11 jaar opgeheven. Vanaf dat moment werden de onopvallende surveillancevoertuigen verdeeld over de surveillance-eenheden (SE’s), zowel in Driebergen als op de steunpunten Assen, Ouder Amstel, Breda, Grathem en het latere Wolfheze.
Deze Nissan stamt dus uit de periode van de inzet van de onopvallende surveillancevoertuigen binnen genoemde SE’s.

Dit specifieke voertuig;
Voertuignummer politie technische dienst 11.6727.
Inzet voor Driebergen west.
Aanvang inzet voor de AVD : 01-11-1991. Afvoer uit de AVD-vloot : 01-11-1995.

Dit type voertuig (technische gegevens);
De Nissan Primera 2.0 GT werd geproduceerd van 1990 tot 1996. Onder de motorkap lag een vier cilinder motorblok met een inhoud van 1.998 CC die dit type voorwiel aangedreven Primera naar een maximum snelheid van 220 kilometer per uur trok. De sprint van nul tot honderd nam 8.4 seconden in beslag. In de slag om lagere brandstofkosten besloot de AVD deze Primera op LPG te laten rijden. Wat leidde tot gemiddeld zo’n 15% prestatieverlies. AVD-verkeerssurveillant Berend Tanis werkte in die periode met exact een zelfde onopvallende Primera, maar dan in het rood. Tanis beschrijft de Primera als “ongelooflijk snel maar helaas met airco en rijdend op gas. Hadden we een betrokkene die we aan de kant wilden hebben dan ging de airco uit en schakelden we over op benzine………………..”

error: Content is protected !!