Opel Vectra 2.0i-16V GT. FX-VF-85. Alex 1516. 01

Deze foto;
Gemaakt op 26-01-1995, bij Hoenderloo. KLPD- in plaats van AVD-tijd. Tóch willen we u bij wijze van uitzondering de achtergronden niet onthouden. AVD-verkeerssurveillant Berend Tanis aan het woord: “Joop [van Roest] en ik zijn onderweg naar huis. We nemen de Opel Vectra mee om de volgende morgen vroeg de geachte weggebruikers op de A1/A35 te verrassen met onze aanwezigheid. Joop zal mij thuis afzetten en haalt mij dan de volgende morgen weer op.
We rijden om ongeveer 21:35 uur vanaf de A28 bij Hoevelaken de zuid-baan van de A1 op en zien op de hoofdrijbaan vanuit de richting Amsterdam een grijze Mercedes S klasse met een behoorlijk snelheidsverschil voorbij komen. ‘Die nemen we nog even mee’, was onze gedachte. Ik geef gas, meer gas en nog meer gas. Op enig moment rijden we met dik 200 achter die Mercedes aan. Die Vectra liep zo verrekte hard en vooral ook lekker. Het kenteken van de Benz staat op naam van een leasemaatschappij. Daar hebben we niks aan.
Bij de afrit Garderen gaat de Mercedes eraf. Op de afrit zet Joop het transparant in spiegelschrift aan : “ƎITI⅃Oꟼ / ꟼOTƧ”. Maar niet dus; boven aan de afrit gaat het rechtsaf, met hoge snelheid richting Harskamp. Blauwe lamp en tweetoon aan. Geen reactie. Gewoon gas op de plank en met 200 richting Harskamp. Daar zijn wat drempels. Maar met dik 100 kilometer per uur kan dat nog. We doen daar de toeters even uit om niet meer “op te jagen”. De blauwe lamp blijft aan. Door Harskamp richting Otterlo. Bij het pleintje bij Otterlo direct linksom dus tegen het verkeer in en richting Hoenderloo. In de lange bocht naar links schiet de Mercedes scherp naar rechts. We zeggen tegelijk dat de bestuurder de weg kent. Uiteraard hebben we voortdurend onze positie doorgegeven, maar kunnen geen contact krijgen met hulptroepen. Op de Veluwe is de verbinding altijd erg slecht. Wel hoort collega verkeerssurveillant Dirk Fokkema die in de buurt van Apeldoorn zit, dat er wat gaande is. Hij wil ons helpen maar het gaat veel te hard. Later blijkt dat hij bijna een fatale beslissing had gemaakt.
Nadat we rechtsaf richting Hoenderloo zijn gegaan is het iets verderop linksaf. Hoenderloo is dan uitgestorven maar we gebruiken op de kruising even de toetertjes. De motoren van beide auto’s laten zich horen. Joop roept tegen mij dat we zo op een zandweg komen, De Krimweg. Daar op die zandweg verminder ik de snelheid van pakweg 150 naar 80. De Mercedes gaat met onverminderde snelheid door. Dat duurt echter niet lang. De achterkant van de Benz breekt licht uit naar links. Raakt daar een zandwalletje en een paaltje. De bestuurder verliest de controle over zijn auto en de auto vliegt voor ons op een hoogte van pakweg 2.50 meter tegen een boom. De Mercedes stopt pas als ie op zijn dak ligt en de motor en carrosserie van elkaar gescheiden zijn. “Alex, de Mercedes is tegen een boom tot stilstand gekomen, we zijn er nu uit. U hoort nog.”
Ik zeg: “Joop, zou ie nog leven?” De bestuurder die alleen in de auto zat leeft nog. Maar hij zit zo vast als een huis.
De brandweer en politie Noord- en oost Gelderland waren heel snel ter plaatse. De collega van Apeldoorn herkent de bestuurder en waarschuwt voor mogelijke vuurwapens. En inderdaad treffen we een pistool, en een hoeveelheid goud. De bestuurder wordt behoorlijk gehavend afgevoerd naar het ziekenhuis.
Kort nadat wij tot stilstand waren gekomen kwam Dirk Fokkema ons tegemoet rijden over de Krimweg die maar één auto breed is.
Als de stofwolken zijn opgetrokken blijkt dat we in krap 17 minuten vanaf Hoevelaken in de Krimweg terecht zijn gekomen. De bestuurder, een goudhandelaar, verklaarde later bij de rechter dat hij bang was om overvallen te worden en zou ook niet zijn gestopt voor een tegemoetkomende politieauto………………………………… De rechter zei slechts, dat hij alleen maar had hoeven te stoppen voor transparante stoptekens en blauwe zwaailichten en tweetonige claxons.

Achtergronden onopvallende surveillance binnen de AVD;
In 1971 zag de groep onopvallende surveillance (GOS) het levenslicht. De GOS kwam voort uit de Traffipax Surveillancegroep (TSG). Bij een interne reorganisatie in 1982 werd de GOS na 11 jaar opgeheven. Vanaf dat moment werden de onopvallende surveillancevoertuigen verdeeld over de surveillance-eenheden (SE’s), zowel in Driebergen als op de steunpunten Assen, Ouder Amstel, Breda, Grathem en het latere Wolfheze.
Deze Mazda stamt dus uit de periode van de inzet van de onopvallende surveillancevoertuigen binnen genoemde SE’s.

Dit specifieke voertuig;
Datum afgifte deel 1 kentekenbewijs : 12-01-1993.
Voertuignummer politie technische dienst : 11.9300.
Inzet voor Driebergen oost (Driebergen en later Wolfheze).
Aanvang inzet voor de AVD : 12-01-1993. Plandatum afvoer uit de AVD-vloot : 12-01-1995.
(Opvallend detail: het bovenvermelde incident vond dus plaats na de geplande afvoerdatum van deze Opel Vectra).

Dit type voertuig (technische gegevens);
De Vectra 2.0i-16V GT was een viercilinder voorwiel aangedreven Opel met een vijf versnellingsbak. De motor leverde 150 PK met vier kleppen per cilinder en had een totaal cilinderinhoud van 1.998 CC. De sprint van nul tot honderd kilometer per uur duurde 8.5 seconden en de uiteindelijke topsnelheid lag op 220 kilometer per uur.
Binnen de AVD waren de Vectra’s uit de vloot zéér graag gezien dienstvoertuigen. “Pijlsnel, vaak met een hogere (geijkte) topsnelheid dan de brochure aangaf”, aldus één van de voormalige verkeerssurveillanten van toen.

error: Content is protected !!