Alfa Romeo Alfetta 2000. 51-XM-98. Roepnummer onbekend. 01

Deze foto;
Op de AVD-basis in Driebergen gaat AVD-verkeerssurveillant Jan Waanders op de kiek bij deze Alfa. De verstralers in de grill zijn wat misleidend. Eén ervan is een flitslamp, aangesloten op de fotocamera die verkeerzondaars op de plaat vastlegde.

Achtergronden Groep Onopvallende Surveillance (GOS);
De GOS ontstond rond 1970 en kwam voort uit de Traffipax Surveillancegroep (TSG). De mannen van de GOS werkten in eenzelfde tweedaagse surveillancesysteem als de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS / de Porsches en de latere Mercedessen). Dat betekende dus een dienst van 12 uur, onderweg in den lande slapen, dan weer een twaalf uursdienst, twee dagen vrij waarna de cyclus zich herhaalde. Er was een periode waarin de GOS-surveillanten, in tegenstelling tot de collega’s in de opvallende voertuigen, géén verplichte surveillancetrajecten mee kregen. Ze waren vrij om na het uitrijden van de poort in Driebergen hun eigen koers te bepalen. Typerend hiervoor is wat voormalig GOS-surveillant Nico Woltill in 2020 vertelt: “Op een ochtend hadden mijn maatje Guus de Wit en ik hadden onze administratie gereed. We vroegen onszelf af welke kant we die aankomende twee dagen uit zouden gaan. Ik spreidde de kaart van Nederland uit, deed mijn ogen dicht en prikte een locatie. Het was écht een schitterende tijd. Er waren dagen dat we met twee verbalen binnen liepen maar vaker waren het er enkele tientallen.” “En als we ergens hadden gecontroleerd op kenteken dan kon dat aantal ook zo maar oplopen naar een stuk of 70, aldus oud GOS-surveillant Frans Zuiderhoek bij zijn afscheid van de politie, eveneens in 2020.
Bij een interne reorganisatie in 1982 werd de GOS opgeheven. Vanaf dat moment werden de onopvallende surveillancevoertuigen verdeeld over de surveillance-eenheden (SE’s), zowel in Driebergen als op de steunpunt in Assen, Ouder Amstel, Breda, Grathem en het latere Wolfheze.

Dit type voertuig (technische gegevens);
De Alfa Romeo Alfetta 2000 werd gebouwd vanaf 1977. Dit type voertuig had een vier cilinder motor op benzine met een inhoud van 1.962 CC. Met zijn 130 PK lag de maximum snelheid op 195 kilometer per uur. De sprint van nul tot honderd kostte 10 seconden.

Scroll Up
error: Content is protected !!