BMW 320 6 cilinder. HG-25-KS. Roepnummer onbekend

Deze foto;
3 AVD-verkeerssurveillanten en 2 voertuigen van de groep onopvallende surveillance (GOS) op de kiek.
Links in beeld zien we Aad Koevoets, Jan de Winter in het midden en rechts Jaap Boonstra.
Naast deze BMW zien we tevens een Opel Manta CC GTE van de groep onopvallende surveillance (GOS) met kenteken HG-40-XN. Van beide voertuigen zijn geen roepnummers bekend.

Achtergronden Groep Onopvallende Surveillance (GOS);
De GOS ontstond rond 1970 en kwam voort uit de Traffipax Surveillancegroep (TSG). De mannen van de GOS werkten in eenzelfde tweedaagse surveillancesysteem als de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS / de Porsches en de latere Mercedessen). Dat betekende dus een dienst van 12 uur, onderweg in den lande slapen, dan weer een twaalf uursdienst, twee dagen vrij waarna de cyclus zich herhaalde. Er was een periode waarin de GOS-surveillanten, in tegenstelling tot de collega’s in de opvallende voertuigen, géén verplichte surveillancetrajecten meekregen. Ze waren vrij om na het uitrijden van de poort in Driebergen hun eigen koers te bepalen. Typerend hiervoor is wat voormalig GOS-surveillant Nico Woltill in 2020 vertelt: “Op een ochtend hadden mijn maatje Guus de Wit en ik hadden onze administratie gereed. We vroegen onszelf af welke kant we die aankomende twee dagen uit zouden gaan. Ik spreidde de kaart van Nederland uit, deed mijn ogen dicht en prikte een locatie. Het was écht een schitterende tijd. Er waren dagen dat we met twee verbalen binnenliepen maar vaker waren het er enkele tientallen.” “En als we ergens hadden gecontroleerd op kenteken dan kon dat aantal ook zo maar oplopen naar een stuk of 70, aldus oud GOS-surveillant Frans Zuiderhoek bij zijn afscheid van de politie, eveneens in 2020.
Bij een interne reorganisatie in 1982 werd de GOS opgeheven. Vanaf dat moment werden de onopvallende surveillancevoertuigen verdeeld over de surveillance-eenheden (SE’s), zowel in Driebergen als op de steunpunt in Assen, Ouder Amstel, Breda, Grathem en het latere Wolfheze.

Dit type voertuig (technische gegevens);
De BMW 320 6 cilinder kreeg binnen BMW de productiecode E21 mee en het model ging in 1975 in productie. In 1983 stopte één en ander. Van de 6 cilindervariant rolden er 270.445 van de productielijnen in Beieren. Dit type voertuig leverde 122 PK en de sprint van 0 tot 100 kilometer duurde 10,7 seconden. De topsnelheid lag op 182 kilometer per uur.

error: Content is protected !!