Opel Kadett 2.0 GSI. XX-16-LD. Alex 1513. 01

Deze foto;
Langs de westbaan van de A27 (we kijken hier zuidwaarts) is een incident gebeurd. De Alex 1513 is ter plekke. Samen met één van de vier laatste geleverde Range Rovers met kenteken TV-51-GR en roepnummer Alex 1415. En dat was nog niet alles want deze foto is geschoten door AVD-verkeerssurveillant Nico Woltil vanuit een eveneens onopvallend surveillancevoertuig van de dienst.
Mooi te zien is het verschil in uniform. De beide surveillanten van de Opel dragen de zwarte korte blouson van de dienst. Wat leidde tot minder opvallendheid. De linker van deze twee, die richting Woltil komt lopen, is Ton Klick. Zijn vrouwelijke collega is vermoedelijk Sonja Donkersloot. De surveillant van de Range Rover in het witte tuniek is Auke Oosten.

Achtergronden Groep Onopvallende Surveillance (GOS);
De GOS ontstond rond 1970 en kwam voort uit de Traffipax Surveillancegroep (TSG). De mannen van de GOS werkten in eenzelfde tweedaagse surveillancesysteem als de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS / de Porsches en de latere Mercedessen). Dat betekende dus een dienst van 12 uur, onderweg in den lande slapen, dan weer een twaalf uursdienst, twee dagen vrij waarna de cyclus zich herhaalde. Er was een periode waarin de GOS-surveillanten, in tegenstelling tot de collega’s in de opvallende voertuigen, géén verplichte surveillancetrajecten mee kregen. Ze waren vrij om na het uitrijden van de poort in Driebergen hun eigen koers te bepalen. Typerend hiervoor is wat voormalig GOS-surveillant Nico Woltill in 2020 vertelt: “Op een ochtend hadden mijn maatje Guus de Wit en ik hadden onze administratie gereed. We vroegen onszelf af welke kant we die aankomende twee dagen uit zouden gaan. Ik spreidde de kaart van Nederland uit, deed mijn ogen dicht en prikte een locatie. Het was écht een schitterende tijd. Er waren dagen dat we met twee verbalen binnen liepen maar vaker waren het er enkele tientallen.” “En als we ergens hadden gecontroleerd op kenteken dan kon dat aantal ook zo maar oplopen naar een stuk of 70, aldus oud GOS-surveillant Frans Zuiderhoek bij zijn afscheid van de politie, eveneens in 2020.
Bij een interne reorganisatie in 1982 werd de GOS opgeheven. Vanaf dat moment werden de onopvallende surveillancevoertuigen verdeeld over de surveillance-eenheden (SE’s), zowel in Driebergen als op de steunpunt in Assen, Ouder Amstel, Breda, Grathem en het latere Wolfheze.

Dit specifieke voertuig;
Datum afgifte deel 1 kentekenbewijs : 17-01-1990.
Voertuignummer politie technische dienst : 11.6744.
Aanvang inzet voor de AVD : 16-04-1990. Afvoer uit de AVD-vloot : 22-01-1992.

Dit type voertuig (technische gegevens);
De AVD heeft twee Opels Kadett 2.0 GSI in de gelederen gehad. De Kadett 2.0 GSI had een vier cilinder motorblok met een inhoud van 1.998 CC. Met 150 PK onder de motorklep bereikte dit vijf versnellingsvoertuig een topsnelheid van 200 kilometer per uur. De acceleratie van nul tot honderd nam 9 seconden.

Scroll Up
error: Content is protected !!