Opel Manta GTE. 56-HN-63. Roepnummer onbekend. 04

Deze foto;
Vanaf de bijrijdersplaats zag het er zó uit in deze Opel. Let op de enorme verbouwing van het dashboard die nodig was om alle apparatuur in te bouwen in de onopvallende voertuigen van de groep onopvallende surveillance (GOS). Gezien door de ogen van nu in arbo-technische zin niet de meest veilige plek. Bij een aanrijding had de bijrijder de camera vlak voor zich staan als gevaarlijk obstakel. Later werden er zacht kunststoffen schuimkappen over de achterzijde van de camera geplaatst. Het model camera wat we hier zien was nog niet weg klapbaar, zoals dat later wel aan de orde kwam. Daardoor zou de opname-apparatuur iets minder zichtbaar worden voor andere weggebruikers.

Dit specifieke voertuig;
Inzet voor de Groep Onopvallende Surveillance (GOS).
De mannen van de GOS draaiden overigens mee in hetzelfde tweedaagse surveillancesysteem van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS), de Porsches en de Mercedessen In tegenstelling tot de collega’s in de opvallende voertuigen kregen de GOS-surveillanten géén verplichte surveillancetrajecten mee. Ze waren vrij om na het uitrijden van de poort in Driebergen hun eigen koers te bepalen. Woltill: “Ik herinner me dat we na een evenement als races op Zolder in België de zuidkant van Nederland opzochten om laagvliegende Duitsers te onderscheppen die door Limburg de Heimat opzochten. En bij tijd en wijle gingen die onderscheppingsritten hard, snoeihard.”
De Wit vertelt dat hij en zijn maatje Guus de Wit op een ochtend hun administratie gereed hadden. Waarna ze zich afvroegen welke kant ze die twee dagen uit zouden gaan. Hij spreidde de kaart van Nederland uit, deed zijn ogen dicht en prikte een locatie.
“Het was een schitterende tijd”, aldus Woltil anno 2020. “Er waren dagen dat we met twee verbalen binnen liepen maar vaker waren het er enkele tientallen.”

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Opel Manta GTE van het zogenaamde B-model wat in Antwerpen (België) van 1975 tot 1988 van de productielijnen rolde. Bedoeling van Opel was om deze auto te laten concurreren met onder andere de Volkswagen Golf GTI.
De letter E in de type-aanduiding GTE staat voor “einspritzung” ofwel inspuiting van de benzine in het 2 liter motorblok (1978 CC).
De Opel Manta GTE werd standaard geleverd met een frontspoiler en zwarte raamlijsten. Optioneel was een matzwarte motorklep.
De GTE had een vermogen van 110 PK, een topsnelheid van 187 kilometer per uur en een sprint van 0 – 100 kilometer per uur in 10 seconden rond.
Binnen de GOS was de GTE een graag gezien surveillancevoertuig.

Scroll Up
error: Content is protected !!