Opel Manta GTE. 56-HN-63. Roepnummer onbekend. 07

Deze foto;
Een fraai tableau de la troupe, zoals dat zo mooi heet. 7 voertuigen van de groep onopvallende surveillance (GOS) en hun berijders in beeld, gekiekt op de basis van de AVD in Driebergen.
Als eerste de mannen in beeld. Van links naar rechts zien we Huub de Kock, Geurt van Rinsum, Bram Messchendorp, Alex van de wegen, Egbert Oldegarm, Eddy Kroon, Cor de Haas, Piet van de Broek (alias Pierre de la Pantalon / commandant GOS), Guus de Wit, Jan de Winter, ?, Ko Dijkman (plaatsvervangend commandant GOS), Jan Waanders en Gerrit Noorland.
Aan voertuigen, eveneens van links naar rechts: een zwarte Alfa Romeo Berlina 2000 met kenteken 28-GX-08, een zandkleurige BMW 2002tii met kenteken 14-EA-24, een zilverkleurige Ford Capri met kenteken 02-HR-40, dan een groene BMW 2002tii met kenteken 91-DN-57, deze blauwe Opel Manta GTE met kenteken 56-HN-63, een blauwe BMW 2002tii met kenteken 49-AP-25 en tot slot een witte Triumph Dolomite met kenteken 16-JD-94. Van geen van deze voertuigen is het roepnummer bekend.

Achtergronden Groep Onopvallende Surveillance (GOS);
De GOS ontstond rond 1970 en kwam voort uit de Traffipax Surveillancegroep (TSG). De mannen van de GOS werkten in eenzelfde tweedaagse surveillancesysteem als de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS / de Porsches en de latere Mercedessen). Dat betekende dus een dienst van 12 uur, onderweg in den lande slapen, dan weer een twaalf uursdienst, twee dagen vrij waarna de cyclus zich herhaalde. Er was een periode waarin de GOS-surveillanten, in tegenstelling tot de collega’s in de opvallende voertuigen, géén verplichte surveillancetrajecten mee kregen. Ze waren vrij om na het uitrijden van de poort in Driebergen hun eigen koers te bepalen. Typerend hiervoor is wat voormalig GOS-surveillant Nico Woltill in 2020 vertelt: “Op een ochtend hadden mijn maatje Guus de Wit en ik hadden onze administratie gereed. We vroegen onszelf af welke kant we die aankomende twee dagen uit zouden gaan. Ik spreidde de kaart van Nederland uit, deed mijn ogen dicht en prikte een locatie. Het was écht een schitterende tijd. Er waren dagen dat we met twee verbalen binnen liepen maar vaker waren het er enkele tientallen.” “En als we ergens hadden gecontroleerd op kenteken dan kon dat aantal ook zo maar oplopen naar een stuk of 70, aldus oud GOS-surveillant Frans Zuiderhoek bij zijn afscheid van de politie, eveneens in 2020.
Bij een interne reorganisatie in 1982 werd de GOS opgeheven. Vanaf dat moment werden de onopvallende surveillancevoertuigen verdeeld over de surveillance-eenheden (SE’s), zowel in Driebergen als op de steunpunt in Assen, Ouder Amstel, Breda, Grathem en het latere Wolfheze.

Dit specifieke voertuig;
Inzet voor de Groep Onopvallende Surveillance (GOS).
De mannen van de GOS draaiden overigens mee in hetzelfde tweedaagse surveillancesysteem van de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS), de Porsches en de Mercedessen In tegenstelling tot de collega’s in de opvallende voertuigen kregen de GOS-surveillanten géén verplichte surveillancetrajecten mee. Ze waren vrij om na het uitrijden van de poort in Driebergen hun eigen koers te bepalen. Woltill: “Ik herinner me dat we na een evenement als races op Zolder in België de zuidkant van Nederland opzochten om laagvliegende Duitsers te onderscheppen die door Limburg de Heimat opzochten. En bij tijd en wijle gingen die onderscheppingsritten hard, snoeihard.”
De Wit vertelt dat hij en zijn maatje Guus de Wit op een ochtend hun administratie gereed hadden. Waarna ze zich afvroegen welke kant ze die twee dagen uit zouden gaan. Hij spreidde de kaart van Nederland uit, deed zijn ogen dicht en prikte een locatie.
“Het was een schitterende tijd”, aldus Woltil anno 2020. “Er waren dagen dat we met twee verbalen binnen liepen maar vaker waren het er enkele tientallen.”

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Opel Manta GTE van het zogenaamde B-model wat in Antwerpen (België) van 1975 tot 1988 van de productielijnen rolde. Bedoeling van Opel was om deze auto te laten concurreren met onder andere de Volkswagen Golf GTI.
De letter E in de type-aanduiding GTE staat voor “einspritzung” ofwel inspuiting van de benzine in het 2 liter motorblok (1978 CC).
De Opel Manta GTE werd standaard geleverd met een frontspoiler en zwarte raamlijsten. Optioneel was een matzwarte motorklep.
De GTE had een vermogen van 110 PK, een topsnelheid van 187 kilometer per uur en een sprint van 0 – 100 kilometer per uur in 10 seconden rond.
Binnen de GOS was de GTE een graag gezien surveillancevoertuig.

Scroll Up
error: Content is protected !!