Deze foto;
We schrijven 1978 en een deel van zowel het wagenpark als het personeel van de groep onopvallende surveillance (GOS) gaat in Driebergen op een groepsfoto.
Eerst de mannen in beeld. Van links naar rechts Hil Koetjé, Nico Woltil, Jan de Winter, John Oversloot, Cor de Haas, Tim Moerland en geheel rechts Jan Waanders.
Dan de voertuigen, uiteraard ook van links naar rechts. BMW 320 6 cilinder met kenteken 38-UG-97, Porsche 924 met kenteken 62-PF-72, Opel Manta GTE met kenteken 88-TH-27, Ford Capri met kenteken 02-HR-40 en tot slot een BMW 320, 6 cilinder met kenteken 31-TF-04. Van geen van deze dienstvoertuigen is een roepnummer bekend.
Achtergronden Groep Onopvallende Surveillance (GOS).
De GOS ontstond rond 1970 en kwam voort uit de Traffipax Surveillancegroep (TSG). De mannen van de GOS werkten in eenzelfde tweedaagse surveillancesysteem als de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS / de Porsches en de latere Mercedessen). Dat betekende dus een dienst van 12 uur, onderweg in den lande slapen, dan weer een twaalf uursdienst, twee dagen vrij waarna de cyclus zich herhaalde. Er was een periode waarin de GOS-surveillanten, in tegenstelling tot de collega’s in de opvallende voertuigen, géén verplichte surveillancetrajecten meekregen. Ze waren vrij om na het uitrijden van de poort in Driebergen hun eigen koers te bepalen. Typerend hiervoor is wat voormalig GOS-surveillant Nico Woltill in 2020 vertelt: “Op een ochtend hadden mijn maatje Guus de Wit en ik hadden onze administratie gereed. We vroegen onszelf af welke kant we die aankomende twee dagen uit zouden gaan. Ik spreidde de kaart van Nederland uit, deed mijn ogen dicht en prikte een locatie. Het was écht een schitterende tijd. Er waren dagen dat we met twee verbalen binnenliepen maar vaker waren het er enkele tientallen.” “En als we ergens hadden gecontroleerd op kenteken dan kon dat aantal ook zo maar oplopen naar een stuk of 70, aldus oud GOS-surveillant Frans Zuiderhoek bij zijn afscheid van de politie, eveneens in 2020.
Bij een interne reorganisatie in 1982 werd de GOS opgeheven. Vanaf dat moment werden de onopvallende surveillancevoertuigen verdeeld over de surveillance-eenheden (SE’s), zowel in Driebergen als op de steunpunt in Assen, Ouder Amstel, Breda, Grathem en het latere Wolfheze.
Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Opel Manta GTE van het zogenaamde B-model wat in Antwerpen (België) van 1975 tot 1988 van de productielijnen rolde. Bedoeling van Opel was om deze auto te laten concurreren met onder andere de Volkswagen Golf GTI.
De letter E in de type-aanduiding GTE staat voor “einspritzung” ofwel inspuiting van de benzine in het 2 liter motorblok (1978 CC).
De Opel Manta GTE werd standaard geleverd met een frontspoiler en zwarte raamlijsten. Optioneel was een matzwarte motorklep.
De GTE had een vermogen van 110 PK, een topsnelheid van 187 kilometer per uur en een sprint van 0 – 100 kilometer per uur in 10 seconden rond.
Binnen de GOS was de GTE een graag gezien surveillancevoertuig.