Opel Manta GTE. FJ-87-FG. Alex 1503. 04

Deze foto;
Korte tijd na het vol maken van het kilometerquotum ging deze Alex 1503 in het najaar van1983 naar de verkeersgroep van het Rijkspolitiedistrict Utrecht. Waar een surveillant, die overigens later bij de AVD ging werken, vakkundig bewees dat de kreukelzones van Opel werkten. Één van de vaste surveillanten die er eerder meereed, Nico Woltil, vond het erg sneu om zijn onopvallende voormalige werkpaard zo te zien staan……….. Toch kon hij het niet laten er vanuit zijn nieuwe surveillancevoertuig twee trieste plaatjes van te schieten. Waarvan dit er één is.

Achtergronden Groep Onopvallende Surveillance (GOS);
De Groep Onopvallende Surveillance (GOS) ontstond rond 1970 en kwam voort uit de Traffipax Surveillancegroep (TSG). De mannen van de GOS werkten in eenzelfde tweedaagse surveillancesysteem als de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS / de Porsches en de latere Mercedessen). Dat betekende dus een dienst van 12 uur, onderweg in den lande slapen, dan weer een twaalf uursdienst, twee dagen vrij waarna de cyclus zich herhaalde. Er was een periode waarin de GOS-surveillanten, in tegenstelling tot de collega’s in de opvallende voertuigen, géén verplichte surveillancetrajecten meekregen. Ze waren vrij om na het uitrijden van de poort in Driebergen hun eigen koers te bepalen. Typerend hiervoor is wat voormalig GOS-surveillant Nico Woltill in 2020 vertelt: “Op een ochtend hadden mijn maatje Guus de Wit en ik hadden onze administratie gereed. We vroegen onszelf af welke kant we die aankomende twee dagen uit zouden gaan. Ik spreidde de kaart van Nederland uit, deed mijn ogen dicht en prikte een locatie. Het was écht een schitterende tijd. Er waren dagen dat we met twee verbalen binnenliepen maar vaker waren het er enkele tientallen.” “En als we ergens hadden gecontroleerd op kenteken dan kon dat aantal ook zo maar oplopen naar een stuk of 70, aldus oud GOS-surveillant Frans Zuiderhoek bij zijn afscheid van de politie, eveneens in 2020. Bij een interne reorganisatie in 1982 werd de GOS opgeheven. Vanaf dat moment werden de onopvallende surveillancevoertuigen verdeeld over de surveillance-eenheden (SE’s), zowel in Driebergen als op de steunpunt in Assen, Ouder Amstel, Breda, Grathem en het latere Wolfheze.

Dit specifieke voertuig;
Inzet voor de Groep Onopvallende Surveillance (GOS). Deze Alex 1503 was in gebruik bij de GOS-verkeerssurveillanten Nico Woltil en Guus de Wit.
Woltil: “Ik herinner me dat we met deze na een evenement als races op Zolder in België de zuidkant van Nederland opzochten om laagvliegende Duitsers te onderscheppen die door Limburg de Heimat opzochten. Bij tijd en wijle gingen die onderscheppingsritten hard, snoeihard.”
In 1983 bereikte deze auto 160.000 kilometer op de teller en werd afgevoerd. Alleen niet richting de ‘s-Rijksdomeinen in Soesterberg, zoals anders. Maar naar de verkeersgroep van de Rijkspolitie in het district Utrecht. Waarna Woltil “zijn” Alex 1503 enkele maanden later op de AVD-basis in Driebergen zag staan. Met volledig geteste kreukelzone……..Total los.

Dit type voertuig (technische gegevens);
4-cilinder Opel Manta GTE van het zogenaamde B-model wat in Antwerpen (België) van 1975 tot 1988 van de productielijnen rolde. Bedoeling van Opel was om deze auto te laten concurreren met onder andere de Volkswagen Golf GTI.
De letter E in de type-aanduiding GTE staat voor “einspritzung” ofwel inspuiting van de benzine in het 2 liter motorblok (1978 CC).
De Opel Manta GTE werd standaard geleverd met een frontspoiler en zwarte raamlijsten. Optioneel was een matzwarte motorklep.
De GTE had een vermogen van 110 PK, een topsnelheid van 187 kilometer per uur en een sprint van 0 – 100 kilometer per uur in 10 seconden rond.
Binnen de GOS was de GTE een graag gezien surveillancevoertuig.

error: Content is protected !!