Triumph Dolomite Sprint. 16-JD-94. Roepnummer onbekend. 01

Deze foto;
Onderweg ten behoeve van de fotograaf…………………….. Met hoogstwaarschijnlijk AVD-verkeerssurveillant Jan Waanders achter het stuur. Waanders erover: “In de GOS (Groep Onopvallende Surveillance [archivaris])-periode werd deze auto aan mij toegewezen door de Adjudant Piet van de Broek. Ik reed Engels, een Rover P4-95, dus dat sprak voor zich. Gemiddeld ging de meeste belangstelling van collega’s uit naar de BMW 2002tii. De Triumph werd door diversen als laatste gepakt, dus ik was de meest regelmatige bestuurder. Ik herinner mij nog een ‘verkennings- annex vergelijkingsrit op de nog niet voor het publiek opengestelde A50. Mijn collega Ger den Hartog reed in een BMW-2002tii en ik met deze Triumph met overdrive op de 3e en 4e versnelling. We reden vanaf stilstand tot 185 kilometer per uur en bleven naast elkaar. Echt waar. Jammer voor de Triumph dat deze na ongeveer 20.000 kilometer al wat inzakte. Deze Triumph was super onopvallend. Net als de Ford Capri toentertijd. Het publiek keek namelijk vooral naar de BMW en Audi’s.”
Let op de twee rechthoekige lampen die op de bumper gemonteerd zijn. Die aan de bijrijderszijde is geen breedstraler maar de flitslamp die gekoppeld is aan de fotocamera op het dashboard.

Dit specifieke voertuig;
Dit onopvallende surveillancevoertuig kwam op 11-02-1976 in de vloot van de AVD en deed dienst binnen de tot 1982 in Driebergen gevestigde GOS. Het was de enige auto van dit type waar deze groep ooit mee reed.
Deze Triumph was uitgerust met een opklapbare fotocamera en digitale snelheidsapparatuur. Dat was voor die tijd hightech.
In de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw monteerde autorijdend Nederland in grote getale breed- en verstralers op de auto. In dat tijdsbeeld vielen op deze Triumph de flitser ten behoeve van de fotocamera (links in beeld) en de breedstraler nauwelijks op.
Verder was het voertuig voorzien van een los blauw zwaailicht met magneetvoet en een tweetonige hoorn. Op de hoedenplank was op vernuftige en onopvallende wijze een opklapbaar stoptransparant bevestigd.
Helaas was de Triumph bepaald niet altijd betrouwbaar inzetbaar. Het voertuig vertoonde nogal eens mankementen.

Dit type voertuig (technische gegevens);
Van de Triumph Dolomite Sprint rolden van 1 juli 1974 tot en met 1 juli 1978 in Engeland 204.003 exemplaren van de productielijn in Canley, nabij Coventry. Het voertuig moest het volgens de Britse producent opnemen tegen onder andere auto’s als de BMW 2002. De Dolomite sprints stonden voor FL. 16.808,00 (€. 7.627,00) in de boeken.
De aandrijving gebeurde door een 2 liter, viercilinder 16 kleppen motor met dubbele carburateurs die 127 PK leverde. Voor de overbrenging hadden de Dolomites sprint vanaf 1975 een vierversnellingsbak met een overdrive die ervoor zorgde dat het toerental in de derde en vierde versnelling een stuk terug zakte. De topsnelheid bedroeg 187 km/u en de acceleratie van 0-100 duurde pakweg 9,5 seconden.

Scroll Up
error: Content is protected !!