Triumph TR6. 92-52-PK. Roepnummer onbekend. 01

Deze foto;
Foto uit de dagen waarin de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS) van de AVD ook met enkele andere voertuigen experimenteerde dan de Porsches waarmee de SAS surveilleerde. De dagen ook waarin de AVD nog op het circuit Zandvoort een deel van haar rijtrainingen verzorgde. Deze foto is ook op Zandvoort gemaakt.

Dit specifieke voertuig;
Datum afgifte deel 1 kentekenbewijs : 24-02-1971.
Inzet voor het bureau vorming en instructie (BVI).
De beide Triumphs waar de AVD mee experimenteerde werden in betrekkelijk onopvallende trim bereden. Zoals toentertijd gebruikelijk waren op de voor- en achterzijde de lettercombinatie “MJ” aangebracht. Wat stond voor Ministerie van Justitie. Hieronder ressorteerde het Korps Rijkspolitie, en dus ook de AVD.
Verder twee donkerblauwe kentekenplaatjes met opdruk “RIJKSPOLITIE” aan de voor- en achterzijde.
In de twee voertuigen waren in ieder geval mobilofoons ingebouwd, vrijwel zeker de Storno CQM600. Dat was in die tijd namelijk het standaard verbindingsmiddel van het korps.
Zoals door de jaren heen frequent gebeurde, werd AVD-commandant Vogel kritisch bekeken door de rekenmeesters van het Ministerie. En dus voelde hij zich gedwongen met enige regelmaat andere autosnelwegsurveillancevoertuigen dan Porsches te proberen. De Triumphs vervulden hierin ook een rol. Samen overigens met enkele Alfa Romeo’s Spider 2000 en Fiats 124 sport. Vreemd zat werden de Fiats geleverd in volledige AVD-striping (wit met oranje).

Dit type voertuig (technische gegevens);
De Triumph TR6 was een achterwiel aangedreven zes cilinder sportauto waarvan er in Coventry (Groot Brittanië) 91.850 exemplaren van de band rolden. De TR6 was in productie van 1968 tot 1976. Het voertuiggewicht lag op 1.130 kilogram en het voertuig had een topsnelheid van 192 kilometer per uur. De spint van nul naar honderd nam ± 8,4 seconde. Dit type Triumph had schijfremmen vóór en trommelremmen achter. Het vloeistof gekoelde motorblok had een inhoud van 2.498 CC.
De twee exemplaren waar de AVD mee experimenteerde hadden beide benzine-injectie (PI ofwel petrol injection).

Scroll Up
error: Content is protected !!