Triumph TR6. 92-53-PK. Roepnummer onbekend. 01

Deze foto;
Een fraaie dwarsdoorsnede van het rollend materiaal van onder andere de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS) AVD. De foto dateert hoogstwaarschijnlijk uit de winter 1971-1972. Naast de Triumph zien we van links naar rechts een BMW boxermotor, een Alfa Romeo Spider 2000 met kenteken 92-02-SG en onbekend roepnummer, een Porsche 912 targa met roepnummer Alex 1272, een Porsche 911 targa met kenteken 25-27-PV en roepnummer Alex 1293, dan een Porsche 914 met kenteken 11-10-MX en roepnummer Alex 1286 en tot slot een Fiat 124 sport met kenteken 09-93-PN en roepnummer Alex 1207.

Dit specifieke voertuig;
Inzet voor het bureau vorming en instructie (BVI).
De beide Triumphs waar de AVD mee experimenteerde werden in betrekkelijk onopvallende trim bereden. Zoals toentertijd gebruikelijk waren op de voor- en achterzijde de lettercombinatie “MJ” aangebracht. Wat stond voor Ministerie van Justitie. Hieronder ressorteerde het Korps Rijkspolitie, en dus ook de AVD.
Verder twee donkerblauwe kentekenplaatjes met opdruk “RIJKSPOLITIE” aan de voor- en achterzijde.
In de twee voertuigen waren in ieder geval mobilofoons ingebouwd, vrijwel zeker de Storno CQM600. Dat was in die tijd namelijk het standaard verbindingsmiddel van het korps.
Zoals door de jaren heen frequent gebeurde, werd AVD-commandant Vogel kritisch bekeken door de rekenmeesters van het Ministerie. En dus voelde hij zich gedwongen met enige regelmaat andere autosnelwegsurveillancevoertuigen dan Porsches te proberen. De Triumphs vervulden hierin ook een rol. Samen overigens met enkele Alfa Romeo’s Spider 2000 en Fiats 124 sport. Vreemd zat werden de Fiats geleverd in volledige AVD-striping (wit met oranje).

Dit type voertuig (technische gegevens);
De Triumph TR6 was een achterwiel aangedreven zes cilinder sportauto waarvan er in Coventry (Groot Brittanië) 91.850 exemplaren van de band rolden. De TR6 was in productie van 1968 tot 1976. Het voertuiggewicht lag op 1.130 kilogram en het voertuig had een topsnelheid van 192 kilometer per uur. De spint van nul naar honderd nam ± 8,4 seconde. Dit type Triumph had schijfremmen vóór en trommelremmen achter. Het vloeistof gekoelde motorblok had een inhoud van 2.498 CC.
De twee exemplaren waar de AVD mee experimenteerde hadden beide benzine-injectie (PI ofwel petrol injection).

Scroll Up
error: Content is protected !!