VW Golf GTI. HF-83-ZR. Roepnummer onbekend

Deze foto;
Drie AVD-verkeerssurveillanten van de groep onopvallende surveillance (GOS) en twee van hun voertuigen gaan op de kiek.
Eerst de mannen. Van links naar rechts zien we Hans Siecker, Roel van Driel en Ger den Hartog.
Behoudens deze VW Golf GTI zien we een Opel Manta GTE met kenteken GL-39-ZV. Van beide voertuigen is onbekend wat het roepnummer is.

Achtergronden Groep Onopvallende Surveillance (GOS);
De GOS ontstond rond 1970 en kwam voort uit de Traffipax Surveillancegroep (TSG). De mannen van de GOS werkten in eenzelfde tweedaagse surveillancesysteem als de groep Surveillance Autosnelwegen (SAS / de Porsches en de latere Mercedessen). Dat betekende dus een dienst van 12 uur, onderweg in den lande slapen, dan weer een twaalf uursdienst, twee dagen vrij waarna de cyclus zich herhaalde. Er was een periode waarin de GOS-surveillanten, in tegenstelling tot de collega’s in de opvallende voertuigen, géén verplichte surveillancetrajecten mee kregen. Ze waren vrij om na het uitrijden van de poort in Driebergen hun eigen koers te bepalen. Typerend hiervoor is wat voormalig GOS-surveillant Nico Woltill in 2020 vertelt: “Op een ochtend hadden mijn maatje Guus de Wit en ik hadden onze administratie gereed. We vroegen onszelf af welke kant we die aankomende twee dagen uit zouden gaan. Ik spreidde de kaart van Nederland uit, deed mijn ogen dicht en prikte een locatie. Het was écht een schitterende tijd. Er waren dagen dat we met twee verbalen binnen liepen maar vaker waren het er enkele tientallen.” “En als we ergens hadden gecontroleerd op kenteken dan kon dat aantal ook zo maar oplopen naar een stuk of 70, aldus oud GOS-surveillant Frans Zuiderhoek bij zijn afscheid van de politie, eveneens in 2020.
Bij een interne reorganisatie in 1982 werd de GOS opgeheven. Vanaf dat moment werden de onopvallende surveillancevoertuigen verdeeld over de surveillance-eenheden (SE’s), zowel in Driebergen als op de steunpunt in Assen, Ouder Amstel, Breda, Grathem en het latere Wolfheze.

Dit specifieke voertuig;
Deze VW Golf kwam in 1981 in de AVD-vloot, vlak vóór de opheffing van de groep onopvallende surveillance (GOS). Wat opvalt is dat deze Volkswagen in tegenstelling tot alle andere GOS-voertuigen van die leeftijd géén “breedstralers” annex flitslicht gemonteerd had.

Dit type voertuig (technische gegevens);
De VW Golf GTI van dit type had een 4 cilinder motorblok met een inhoud van 1.598 CC wat 110 PK vermogen opleverde. De aandrijving vond plaats via een vijf versnellingsbak. De topsnelheid lag op 183 kilometer per uur en de sprint van 0 tot 100 nam 10 seconden rond in beslag.

Scroll Up
error: Content is protected !!